Yamaha Venture MP 2008 bussning, glappt styre

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Denna fråga har säkert kommit upp men nu frågar jag ER.
Jag frågar ER som HAR gjort det på något sätt, dvs bytt bussningar till styret som glappar rejält.
Ca: 5-6 cm och det är inte acceptabelt.

1: Var har ni beställt dessa? typen OILITE-buscings?
2: Hur många bussningar bör man byta?
3: Hur lång tid uppskattar ni bytet?
4: Är det lättare att komma åt UPPIFRÅN eller NEDIFRÅN undersidan maskinen?
5: Räcker det med att byta bussningar? Bör man byta någon styrled också?

Tips från er som HAR BYTT alltså.
Eller från er som har mycket goda expertkunskaper.

Jag har också redan sökt men jag kan ju inte på en hemsida avgöra om det är bra eller dåligt.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Busningarna i a armarna byts mot oilite, dessa kan du köpa hos Yamaha eller beställa på nätet typ modshop.se. Det är ett företag som heter mpi som gör dessa åt yamaha. Du kan byta dem från sidan lättast, lyft skotern, plocka av a armarna sidan som sitter i skotern, samt styrlänken som sitter i spindeln.. Nu har du skidan, spindeln och övre/undre a armen i händerna, det går att slå ut de gamla bugningarna och trycka i nya så här men du kan även fortsätta demontera på en arbetsbänk...

För att få bort glappet i styret borde du byta busningar i nedre styrlänken. Finns en kille på ty4stroke.com som säljer (upbushman) men finns säkert fler.. Kräver att du plockar av lampa, luftboxen samt inre fästet till respektive styrlänk, inget svårt men lite fippligt, detta tar bort nästan all glapp ur styrningen och rekommenderas starkt!

Jag har (tror jag) någon bild i min projekttråd när jag gjorde detta... Det är samma grejer på venture som phazer...

Till oilite busningar i a armarna kanske 2-3 timmar om det är första gången, svårigheten är att få ur de gamla.. Hitta nått bra som går igenom bjudningen på ena sidan och som fastnar på innerkanten på busningen på andra sidan och knacka ut..

Till nya busningar i nedre styrled så kanske också 2 timmar, vanan av att demontera luftboxen samt få loss de inre styrlederna avgör.. Bytet av delarna är enkelt...

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Har du bilder till din projekttråd?

Jag har tillgång till verkstad förvisso men jag borde klara mig på att göra det i garaget där jag kan lyfta framvagnen lite. En normal bacholåda med lite annat i en annan verktygssats borde jag klara mig.
Just att pressa ut sakerna är inga problem om man kan ta med dessa lösa delar till verkstaden?
Så det är alltså dessa saker nedan länk man bör byta ut.

http://www.jcwhitney.com/bushing-kit/yamaha-pz50mt-phazer-mtx/c11302d62138j1s21.jcwx

+

http://www.modshop.se/nyheter/yamaha-phaer-styrlagerkit

Bilder på ert jobb underlättar rejält.

Byta styrleder är alltså waste of time?
Är denna sats komplett?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag kan rekommendera a-arms bussningar i nylon. Ställde cncsvarven och tog fram en uppsättning till min nytro och efter 400körda mil är fortfarande a-armarna totalt glappfria. Jag ökade även längden på de övre bussningarna då det fanns plats, på nedre var man tvungen att köra med originallängd.

Innermåttet för den genomgående axeln (18mm tror jag) brotchade jag upp med bussningen på plats i a-armen för att få perfekt passform då inte rören i a-armarna är 100% runda.

Är det samma dimension på bussningarna på nytro och phazer/venture så kan jag eventuellt svarva fram en till uppsättning.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det du länkade från modshop tror jag motsvarar vad jag satt i härifrån http://ty4stroke.com/viewtopic.php?t=76976 (beställde via forumet) och det fixar glappet i styret..

Och detta är bussningar till a armarna http://www.modshop.se/nyheter/mpi-oilite-bussningar-pzvt-mplite

Jag har någon bild i tråden sida 3 och 4 men kanske inte så mycket att hänga i grann.. http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=57307&page=3

Du fixar allt i garaget själv med lite tålamod, riktigt vad du hade i länken från jc Whitney vet jag ej men det kan säkert funka.. Styrlederna kan kanske vara glappa men busningarna som du ser på länken ty4stroke är den stora boven och sen kan du ju känna på övriga leder och byta efter behov..

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag kan rekommendera a-arms bussningar i nylon. Ställde cncsvarven och tog fram en uppsättning till min nytro och efter 400körda mil är fortfarande a-armarna totalt glappfria. Jag ökade även längden på de övre bussningarna då det fanns plats, på nedre var man tvungen att köra med originallängd.

Innermåttet för den genomgående axeln (18mm tror jag) brotchade jag upp med bussningen på plats i a-armen för att få perfekt passform då inte rören i a-armarna är 100% runda.

Är det samma dimension på bussningarna på nytro och phazer/venture så kan jag eventuellt svarva fram en till uppsättning.
Tack för erbjudandet.
Det "KAN" vara så att det är glappt på just A-armarna (övre och nedre?)
Såg en youtube från skribenten här "SOLDI" och det var ett jäkla glapp.
Jag har inte demonterat mer än luftfiltret men hur i helsikke man får bort resten är en gåta.
Den måste ju bort för att komma åt detta lager mm.

12 bussningar mao, vad vill du ha för detta jobb i så fall?

Glapp, btw. Yamaha tyckte att det var ok glapp, inga problem, ba kö!

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag hade helt sjukt glapp i min nytro innan jag bytte bussningarna, säkert 1-2cm kunde jag dra spindeln bakåt/framåt.

Tyvärr ser det ut att vara olika bussningar på nytro och phazer :( Dom har olika artikelnummer hos modshop iaf.

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag har nu sett att det är glapp i styrlagren så in i he....
Antingen detta nya modd-lagren eller plastbrickorna.
Svårt att se då jag inte har demonterat det än
Det går att beställa på modshop men VAD är det för lager? lagerbeteckning?
Jag jobbar med SKF-lager och vill helst köra kvalitet jag känner till.
typ 6002-2RS mm

bussningarna verkar vara OK, litet glapp men inte jag vill byta och inget som liknar den youtube-film som finns.
Styrlederna: ptja, glapp finns men frågan är vad toleranserna är? ska det vara 0.00mm? eller tillåter man 0.10 mm? här verkar det vara 1-1.5 mm glapp/spel.

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Delarna i den här länken fungerar inte som det är tänkt.
http://www.modshop.se/nyheter/yamaha-phaer-styrlagerkit
Detta kit ska "helt lösa problemet med glapp" enligt utsago.

I ett lager har du två ringar, ytterring + innering.
Båda ringarna kan inte rotera samtidigt utan det är antingen ytterringen eller innerringen som roterar.
I fallet med paketet ovan och så som det var monterat på min skoter var att "lokal firma i Kiruna" låste fast inneringen genom att momentdra bulten med dess rätta moment (47Nm)
Det är innerringen som ska rotera.
Men sanningen är att man inte gjorde det utan lossade muttern till dess att det gick att rotera som det var tänkt. Jag kan idag inte säga att om det är fel i paketet eller felmonterat.

Det stora glappet försvann förvisso men vid belastning återkom problemet igen.
Förmodligen för att man inte dragit bulten med mutter med rätt moment.

Det hade lika gärna fungerat med en bussning som hade gjort samma sak i princip som ett fastlåst lager.

någon som känner igen sig?

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag svarar och skriver till mig själv men detta kit ÄR felmonterat enligt uppgift.
Det saknas en viktig bussning som aldrig funnits där som monteras av en lokal Yamaha ÅF.
någon gjorde en tabbe och det får jag stå för eftersom jag är grymt less då jag redan varit där ett antal gånger och tjatat.
Själv är fan bäste dräng för då vet jag att det blir gjort och på rätt sätt.

Tack för mig

Tråden avslutas härmed.