Yamaha Venture Lite 2009 svårstartad vid kall väderlek

etxkurg

Ny medlem
9 mar 2015
4
0
1
Västerås
Hej, var upp till Tänndalen över nyår med min nyinköpta Venture Lite, 409mil.
Första dagen så startade den efter viss tvekan, då var det ca -8 ute.
Dagen efter var det ca -20 då ville den inte starta, provade då med en kupévämare under huven. Efter någon timme så visade den vissa livstecken, men stannade i samtidigt med startmotorn. Provade att ge gas i samband med nästa startförsök, då varvade motorn upp för att sedan stanna då man släppte gashantaget. Efter endel handgas så blev motorn varm och då var den som vanligt igen, dvs att tomgången fungerade. Detta scenario och att den efter ca 5min tomgång vid varm väderlek +8 dör/tvekar när man ger gas tyder enligt mig att något inte är som det skall, jag tänker tomgångsmotor givare mm.
Tilläggas skall att när den startar så är tomgången ganska hög för att sedan gå ner i varv efter några min när den blir varmare. Jag har inte läst av några rpm.
Några idéer om vart man bör börja felsökningen?

/Henrik
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hur mycket har du kört med den? Tomgång mår ingen bensinmotor bra av.

Att tomgången är lite högre vid kallstart är normalt.

I min värld så låter det som att du har gammal bensin och/eller avlagringar i bränslesystemet. Ut och kör ordentligt med den och tanka i ny 98 oktan.


3=6
 

etxkurg

Ny medlem
9 mar 2015
4
0
1
Västerås
Hur mycket har du kört med den? Tomgång mår ingen bensinmotor bra av.

Att tomgången är lite högre vid kallstart är normalt.

I min värld så låter det som att du har gammal bensin och/eller avlagringar i bränslesystemet. Ut och kör ordentligt med den och tanka i ny 98 oktan.


3=6
Det blev en tur på drygt 3mil första dagen.
Bensinen var en blandning av fjolårsbensin och ny 98 ca 50/50.
Jag får prova med att tömma och tanka i ny 98 oktan.
Bör jag hälla i någon tillsats typ STA-BIL MARINE för att bli av med avlagringarna?
Någon som har erfarenhet av några produkter?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har den bara stått med ett år gammal bensin i tanken så är det så gott som uteslutet att det skulle ha blivit några avlagringar, om det inte har varit extremt konstiga förhållanden (typ mycket stora temperaturväxlingar mellan dag och natt, mycket prylar av kopparlegeringar och andra aggressiva metaller i tanken, hög luftfuktighet).

Om gammal bensin luktar likadant som färsk bensin, och inte har blivit mörk eller grumlig, så går den bra att köra på också. Det första som händer när bensinen börjar åldras är att lukten ändras, den luktar "gammalt fotogenkök". Nästa steg är att den mörknar till färgen och till sist blir den grumlig och kan få bottensats.

Om man ska lagra bensin eller andra bränslen länge så bör den inte vara i kontakt med metaller, stå i jämn temperatur, låg luftfuktighet (särskilt viktigt för diesel) och skyddas mot solljus.

Bränsletillsatser brukar sällan vara någon god idé nuförtiden. Den bensin som säljs är ju redan stabiliserad och har diverse tillsatser av olika slag, och om man blandar i någonting "främmande" så finns det risk för mindre önskvärda kemiska reaktioner som kanske gör det hela etter värre.

En annan möjlighet, som inte har med bränslet att göra:
En så pass modern maskin har ju säkert diverse adaptiva reglerfunktioner i motorstyrsystemet. Om den har "glömt bort" adapteringen, t ex för att den har varit strömlös, så kan det krävas några timmars körning och några varmkörningscykler innan allt blir normalt igen.
På en del motorstyrsystem finns det möjlighet att göra en "snabbadaptering" genom att göra en speciell körcykel som programvaran känner igen. Hur det går till kan vara mycket olika för olika maskiner, men det bör stå någonstans i instruktionsbok eller verkstadshandbok om möjligheten finns.
Två exempel, båda hämtade från personbilsvärlden:

1) Kallstarta motorn, kör i normal trafik tills den är varm. Lämna sedan motorn på tomgång i 10 minuter. Stäng av tändningen och starta om omedelbart. Klart!

2) Kallstarta motorn, låt den gå på tomgång tills den är varm, hjälpgasa om den vill tjuvstanna. Stäng av tändningen, starta om, låt den gå på tomgång exakt 2 minuter utan att någonsin röra gasen. Stäng av, starta om, kör i normal trafik och se till att hålla jämn fart och jämnt gaspådrag minst en minut i sträck någon gång under provturen. Klart!
 

etxkurg

Ny medlem
9 mar 2015
4
0
1
Västerås
Jag har nu haft möjlighet att testköra skotern efter att jag bytt till nytt bränsle.
Fortfarande lite tveksam vid start vid -12C. Men jag har nu sett att tomgången är för låg 1350rpm.
Detta kan vara boven i dramat när det gäller att den dör/tvekar när man ger gas.
Det kan kanske även gälla startproblemen, då den gick igång när man gav gas.