Yamaha venture lite 2007 svårstartad?

Lövlös

Medlem
16 okt 2022
5
1
3
31
Funäsdalen
Hej,
Har en Yamaha venture lite från 2007. När den är kall så är den ganska svårstartad enligt min mening, då den går igång efter 7-10 sekunder? När den är varm startar den direkt.
vad kan det beror på? Tändstift eller något annat? Är ganska ny med att äga en snöskoter så vet inte riktigt vart jag skall börja kolla:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har bara erfarenhet av halva din motor från cross endurohojar men de är i stort sett samma motor. Din motor är två ihopsatta hojmotorer.
Första frågan är om den visar en felkod i displayen, jag misstänker iså fall felande vatten tempraturgivare som lurar motorn att den är varm jämt för då funkar inte kallstartmappen som normalt ger extra bränsle. Om den inte visar felkod så kolla motortempen då den är kall och fullt varm. Kall ska tempen va samma som omgivningen om givaren är ok.
Startar den klockrent på bägge cylindrarna när den väl startar?
Om den haltar igång så byt tändstift som första åtgärd.
Eller i vilket fall byt stift för på hojsidan så har yz wr Yamaha varit känsliga på stiften så de gäller förmodligen skotermotorn också.
 

Lövlös

Medlem
16 okt 2022
5
1
3
31
Funäsdalen
Jag har bara erfarenhet av halva din motor från cross endurohojar men de är i stort sett samma motor. Din motor är två ihopsatta hojmotorer.
Första frågan är om den visar en felkod i displayen, jag misstänker iså fall felande vatten tempraturgivare som lurar motorn att den är varm jämt för då funkar inte kallstartmappen som normalt ger extra bränsle. Om den inte visar felkod så kolla motortempen då den är kall och fullt varm. Kall ska tempen va samma som omgivningen om givaren är ok.
Startar den klockrent på bägge cylindrarna när den väl startar?
Om den haltar igång så byt tändstift som första åtgärd.
Eller i vilket fall byt stift för på hojsidan så har yz wr Yamaha varit känsliga på stiften så de gäller förmodligen skotermotorn också.
tack för svar:) inga felkoder vad jag kan se iallafall. Hur kollar jag tempen?😅

ja, den haltar lite faktiskt när man väl hör att den börjar komma. Så kanske är läge att byta stift då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
tack för svar:) inga felkoder vad jag kan se iallafall. Hur kollar jag tempen?😅

ja, den haltar lite faktiskt när man väl hör att den börjar komma. Så kanske är läge att byta stift då?
Jag vet inte hur man får fram tempen i displayen eller om de ens går att fippla fram med knapparna?
Kolla instruktionsboken om de går få fram tempen .
Annat tänkbart vanligt fel på alla skotrar och hojar med insprut är för låg spänning från batteriet under startförsök.
Utgå från nyladdat batteri så de inte har stått sedan i fjol utan laddning.
Du testa om den startar snabbare genom att lägga på startkablar från bilbatteri för startar den lättare då så är batteriet kört.
Du kan även mäta volten på batteriet innan start och medans du kör på startmotorn. Om volten sjunker under 11v under startförsök så är batteriet lite halvdåligt och då kan gnistan bli dålig på tändstiften.
Kolla även vilovolten på batteriet innan start ,de bör va minst 12,4 volt om de är vanligt batteri och om de är agm 12,8 v. De brukar va agm batteri från fabrik på skotrar pga att de har högre kallstarts amp och då måste du ladda med en laddare som klarar agm batteri.
Och vid alla startförsök så vrider man på tändning först och väntar 3-5 sek innan man startar. De är för att bränslepumpen ska hinna bygga upp trycket.
 
Last edited: