Yamaha Venture 600 2004, hjälp med att välja olja 2T??.. inga manualler :-(

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Hej.

Jag är nytt med skoter och har ingen nåning om vad ska vara det för oljör mm som man ska använda. Säljaren sa att man behöver fylla på olja... jag ser en behållare brevid kylvästkan... är det här ha menar? vilken olja I så fall? Är det några andra ställen som ska fyllas på med olja/Fet??? jag har inga manualler.... Tack på förhand!!!

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du har någon återförsäljare av Yamaha gå in där och köp Yamahas egna olja (yamalube, tror jag den heter) eller så beställer du den på yamahas hemsida.
Öppna locket och lukta om det luktar olja, men troligtvis är det där du ska fylla.
Sedan kan du ju alltid fetta in boggien, en fettspruta och smörjfett från biltema funkar.
Du har små nipplar du trycker fast munstycket på sprutan på och sedan fyller du lite fett.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du fyller olja i behållaren med plastskruvlock till höger invid växellänkaget.
Tvåtaktsolja, helst av helsyntettyp, Yamaha är inte så kräsen med oljan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ge dig inte på att fetta om du inte vet vad du gör, det är lätt att trycka sönder tätningar mm i lager om man fyller för mycket.

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
yepp fungerar perfekt. dom är inte kräsna direkt vilken olja det är. bara det finns olja. så fungerar alldeles utmärkt.

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
Ge dig inte på att fetta om du inte vet vad du gör, det är lätt att trycka sönder tätningar mm i lager om man fyller för mycket.

finns inget som går sönder i boggien när man fettar. trycker ut gammalt fett och vatten när man trycker i nytt fett.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har kört med den oljan i 7 år... Visserligen 700 men ändå. Yamman är inte kräsen på oljan - däremot rätt törstig. ;)