Yamaha venture 500

Tobbe.E

Medlem
20 nov 2016
45
0
6
Söderhamn
Har en 500 XL som går på tomgång och full gas men där i mellan går den hel tokigt är det skit i förgasare eller är det något annat som kan strula på dom
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Intressant. En bekant har en likadan och idag hade han varit till farsan och ville ha hjälp med skotern då den bara gick på tomgång eller full gas... Farsan skulle försöka rengöra förgasarna åt honom under dagen då den maskinen i princip aldrig körs och den har nog knappast konserverats mellan gångerna så jag misstänker att förgasarna är igenkleggade och att bränslet är för gammalt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har inte den separatsmörjningen inkopplad med ett T-stycke på bränsleledningen? I så fall är nog risken större för att förgasarna kletar igen med oljerester än på "normala" separatsmorda skotrar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar inte fungera. Om ett munstycke har blivit igensatt så att bränslet inte kan strömma genom det, så kan ju inte heller lösningsmedlet ta sig dit.
Ska man göra ren en förgasare är det bara manuellt arbete som gäller - ta loss, plocka isär, tvätta smådelar, sätta ihop, sätta dit. Har man inte plockat isär en förgasare av samma typ tidigare så är sprängskiss och verkstadshandbok bra att ha till hands.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Beställ sats med nya munstycken och nålar, brukar vara ganska billigt och då vet du att allt är OK sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tobbe.E

Medlem
20 nov 2016
45
0
6
Söderhamn
Är det någon som vet vilket märke det är på förgasarna i en -00 min står i fjällen så jag kan inte kolla sen såg jag att om det är en mikuni så finns det två längder på lågfartmunstyckena gamla och nya modellen