Yamaha Venture 500 XL 03

willepadille

Medlem
8 feb 2013
10
0
1
Rätansbyn
Hej! jag tänkte såhär, eftersom dom flesta säger att en Venture är värdelös i snö ( vilket den är) Vad är det då som gör att den är så värdelös?
Sen funderar på att fixa till den lite, främst tänkte jag köpa breda skidor och en 32mm matta och eventuellt höja den fram, då den i dagens läge funkar bättre som snöplog än skoter. vad kan man byta mer för att den ska gå bättre? Är det ens möjligt att få den att funka i snö?:wondering:
mvh wille
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag tycker att det är onödigt att lägga tid och pengar på det.
Skillnaden kommer inte att bli jättestor.

Men det är ju jag det :)
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
En kliché, men jag säger det ändå;
Lägg dom där 5-7 tusen på en annan skoter istället. Kostar säkert det dubbla om du dessutom måste anlita verkstad för arbetet.
 

willepadille

Medlem
8 feb 2013
10
0
1
Rätansbyn
Okey :)arbetet kommer att göras själv, och begagnad matta är inte dyrt. Men vad är det överlag som gör en venture så dålig? Jag menar min kompis ET 340 går bättre i snö. Varför? :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
En ethar för lite motor för att spinna, och väger väldigt lite.

Din 500 väger bly, samt har tillräckligt mycket effekt för att spinna, men för lite för att orka driva en vettig matta.

De där chassiena var på sin höjd bra på led, och knappt det. Utmärkt på sjön.

Sälj och köp en annan maskin Om du vill åka bredvid leden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Venture 500 xl
Hej! Varför äter den tändstift på cyl närmast mot fläkten?
Äta stift beror på för mycket bränsle.
Förgasaren kan flöda över eller så har chokplunchen hängt sig i den förgasaren.
Kolla även om vakumdrivningen till bränslepump är fäst i höger vevhus för då kan bränslepumpens membran va väck så de läcker in soppa i de vevhuset.
Ang flöda över så är de iså fall skräp i flotörnålsätet så rengör förgasarna.
 

Venture2022

Ny medlem
6 jan 2023
4
0
1
52
Sverige
Okej! Tack!
Hata å skruva. Men ska börja rengöra förgasarna, så kanske de löser sig ☺
Finns inget medel man kan tippa i tanken, som rengör?!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Okej! Tack!
Hata å skruva. Men ska börja rengöra förgasarna, så kanske de löser sig ☺
Finns inget medel man kan tippa i tanken, som rengör?!
Nej de finns inge medel som rengör mer än ytterst lite om än alls. Kör 0,2-0,5 % tvåtaktsolja i bränsletamnken så skyddar det mot ärga som brukar täppa till munstycken. De funkar bättre än div anpassade dyra konserveringsmedel.
Om inte gillar att skruva så prova skallra förgasaren, ibland räcker de att knackka på den så hårt man törs med typ en skruvmejsel. Men bäst är en borrmaskin med betongslag funktion för då skallrar förgasaren så mycket att flotörnålen gnuggar in sig och de kan bli tätt. De funkar i 50% av fallen. Man borrar såkart inte rakt mot aluminiumkroppen på förgasaren man måste såklart skydda gasaren med en plåt stålbit som man borrar mot.
Den metoden hjäper mest mot otät flotörnål, de skallrar sällan loss skit i munstycken.
 

Venture2022

Ny medlem
6 jan 2023
4
0
1
52
Sverige
Nej de finns inge medel som rengör mer än ytterst lite om än alls. Kör 0,2-0,5 % tvåtaktsolja i bränsletamnken så skyddar det mot ärga som brukar täppa till munstycken. De funkar bättre än div anpassade dyra konserveringsmedel.
Om inte gillar att skruva så prova skallra förgasaren, ibland räcker de att knackka på den så hårt man törs med typ en skruvmejsel. Men bäst är en borrmaskin med betongslag funktion för då skallrar förgasaren så mycket att flotörnålen gnuggar in sig och de kan bli tätt. De funkar i 50% av fallen. Man borrar såkart inte rakt mot aluminiumkroppen på förgasaren man måste såklart skydda gasaren med en plåt stålbit som man borrar mot.
Den metoden hjäper mest mot otät flotörnål, de skallrar sällan loss skit i munstycken.
Nej de finns inge medel som rengör mer än ytterst lite om än alls. Kör 0,2-0,5 % tvåtaktsolja i bränsletamnken så skyddar det mot ärga som brukar täppa till munstycken. De funkar bättre än div anpassade dyra konserveringsmedel.
Om inte gillar att skruva så prova skallra förgasaren, ibland räcker de att knackka på den så hårt man törs med typ en skruvmejsel. Men bäst är en borrmaskin med betongslag funktion för då skallrar förgasaren så mycket att flotörnålen gnuggar in sig och de kan bli tätt. De funkar i 50% av fallen. Man borrar såkart inte rakt mot aluminiumkroppen på förgasaren man måste såklart skydda gasaren med en plåt stålbit som man borrar mot.
Den metoden hjäper mest mot otät flotörnål, de skallrar sällan loss skit i munstycken.
Förgasarna är rengjorda. Men är Samma problem ändå. 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok, då är frågan om vakumslangen som går från vevhus till bränslepump sitter på höger vevhus för då tror jag att bränslepumpen läcker in bränsle via den slangen. Läckage i pumpmembran testar man genom att suga i den slangen ansluten enbart till bränslepump. De ska va tvärstumt man ska inte kunna dra åt sig bensin från pumpen och de ska inte gå att blåsa heller.