Yamaha venture 500 eller 600 ?

fmv

Medlem
25 nov 2008
16
0
1
Yamaha venture 500 eller 600 ? år 98-03
2 eller 3 cylindrig vatten kyld eller fläkt kyld vilket är bäst och varför?
bränsleförbrukning är det stor skillnad med mera.

första skotern vad skall man välja och varför hjälp mig.

en fråga till någon som vet vad en ny matta kostar till en venture och hur höga kammarna skall vara när den är ny kontra när skall man byta?

tacksam för alla svar
:hmmmm:
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Jag skulle säga att du borde ta den trecylindriga 600 motorn som är vattenkyld för att den håller bättre, går bättre, orkar mer, sen vet jag inget om bensin förbrukningen men några deciliter kanske det skilljer, men inga stora mängder.

Mattan är lika dyr till 500 som till 600.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Den vattenkylda 600-motorn har nästan dubbelt så många hästar som den luftkylda 500-motorn.

Kammarna nöts inte ner på samma sätt som mönstret på ett bildäck. Det är dags att byta när kammarna börjat spricka längst ner mot mattans "bas". En lämplig matta på 600:an ligger runt 32 mm, men beroende på körsätt kan det gå bra med både högre och lägre kammar.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
men varför en venture? det finns ju ingen maskin som går sämre i snö. det räcker ju med några decimeter så blir det problem
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Fin skoter..

Farsan har en! Venture 500f Fläktkyld = bra imo. Runt 50-60hp.
Räcker gått till fiske skoter.
Våran har rullat närmare 1700mil. Utan större problem. Sänkt 2ggr, vilket har resulterat i några sprängda hjullager.

Mycket driftsäker skoter.

Lite tips:

Byt bakre dämparen till en Viking dämpare (1300kr) ifall du väger 100kg+ eller ska skjutsa folk.
Plastskidor (om du köper innan '01)

Vi har bytt till enkel dyna, vart som natt o dag. Både smidigare + skönare att köra den. Enl farsan.

Bra skoter som du bör få för runt 25k. Vi köpte våran som guide skoter för 3-4 år sedan. Punga upp 22k då. En '01a.

Mvh Rasmus