Yamaha Venture 1992 - Service motor

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hum 7 -8 varv, då måste du ha räknat varven från de läge de stod på och tills de va helt lösskruvade. Normalt räknar man hur många varv de är till fullt inskruvad i botten. Men dra dem i botten och öppna dem 1,5 varv ut. Om maskinen går dåligt på tomg så prova justera ut eller in ett kvarts varv åt gången tills du får stabil tomg. När tomg är stabil på något varvtal så justerar du in tomgångsvarvtalet på stoppskruv gasreglage på förgasaren. Ställ tomg till ca 1700-1800varv eller där du tycker den går rent och fint, de är mindre noga med de varvtalet.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Det är noterat!
Behöver jag plocka bort flottören?
Den stora, svarta ringen, för att rengöra det reglage den styr?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja ta lös allt som går ta lös speciellt flotörens nålventil och är nålsätet lösskruvbart så ta lös det också. De kan va mycket skräp bakom nålsätet.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Är det svårt få lös flottören? (utgår från att man måste ta bort den för att komma åt nål ventilen).
Skjuter man bara den lilla splinten (metallpinnen) åt sidan?
Tänkte om den har nån trixig låsmekanism.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Är det svårt få lös flottören? (utgår från att man måste ta bort den för att komma åt nål ventilen).
Skjuter man bara den lilla splinten (metallpinnen) åt sidan?
Tänkte om den har nån trixig låsmekanism.
Ja du trycker ut sprinten bara men den kan sitta rel hårt om du har otur. Knacka ut den med don försiktigt så inte fästet för pinnen går av! Rengör nålen och sätet noga , man kan slipa sätet med topps med tandkräm på eller annat fin polermedel .
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tackar Boost!
Gick fint få lös sprinten. Ser till knacka tillbaka den lika försiktigt.

Var även förbi Yamaha butiken och köpte en ny gummiplutt då jag tappade bort en.

Kommer de små svarta gummipluttarna hållas på plats när flottörhuslocket är på plats?
De lossnar av egenkraft om man vänder dem nedåt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tackar Boost!
Gick fint få lös sprinten. Ser till knacka tillbaka den lika försiktigt.

Var även förbi Yamaha butiken och köpte en ny gummiplutt då jag tappade bort en.

Kommer de små svarta gummipluttarna hållas på plats när flottörhuslocket är på plats?
De lossnar av egenkraft om man vänder dem nedåt.
Ja de trycks fast när du skruvar fast flotörhuskoppen.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Noterat!👍
När jag sedan börjar montera ihop allt, hur hårt drar man åt munstycken?
Är det precis så de skruvas in eller drar man åt dem rejält?
 
Last edited:

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Noterat!👍
När jag sedan börjar montera ihop allt, hur hårt drar man åt munstycken?
Är det precis så de skruvas in eller drar man åt dem rejält?
Lagomt hårt. Så länge mässingen inte skadas och att du kan skruva upp det igen. Kanske lika hårt som då du drar åt en burk rödbetor om du vet att du ska vända burken upp-o-ned och sedan skakas?
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Noterat.
Tack för svar Dieselbrum!
Nu är munstyckena tvättade i ultraljudstvätten samt rengjorda med najtråd enligt Boost rekommendation.
Börjar skruva ihop.
Behöver man tänka på nått när man ska starta skotern efter ihopmonteringen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Noterat.
Tack för svar Dieselbrum!
Nu är munstyckena tvättade i ultraljudstvätten samt rengjorda med najtråd enligt Boost rekommendation.
Börjar skruva ihop.
Behöver man tänka på nått när man ska starta skotern efter ihopmonteringen?
Kanon. Du kan blåsa i tanken med käften i 30 sek för att fylla förgasarnas flotörkoppar, då startar den snabbare. Om den ändå inte vill starta ge den 2 matskedar soppa i varje tändstiftsbrunn och håll lite gas när du provstartar.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tackar Boost!
Fick igång skotern utan problem. Inledningsvis gick den inte så bra... Lät som den skramlade och gick på en cylinder. När jag varvat skotern och körde lite hårdare så började den gå renare och renare... Och efter ett tag kändes den riktigt vass. Har provkört den några vändor nu och den går fint samt har startat bra varje gång.

Det negativa är att den drar på tomgång så den rör sig framåt (eller bakåt vid back) i långsamt tempo. Hur åtgärdar jag detta?
 
Last edited:

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Tackar Boost!
Fick igång skotern utan problem. Inledningsvis gick den inte så bra... Lät som den skramlade och gick på en cylinder. När jag varvat skotern och körde lite hårdare så började den gå renare och renare... Och efter ett tag kändes den riktigt vass. Har provkört den några vändor nu och den går bra samt har startat bra varje gång.

Det negativa är att den drar på tomgång så den rör sig framåt (eller bakåt vid back) i långsamt tempo. Hur åtgärdar jag detta?
Har du möjligtvis "fel" drivrem? Kanske att du har en som är aningen bredare och/eller kortare än vad det egentligen skall vara. Är du helt säker på att remmen är rätt kan du annars testa lägga dit en eller två till distansbrickor inne i sekundären som får skivorna att sära på sig lite mer och ge remmen lite mer utrymme.

Kolla vad du har för rem först.
 
Reactions: Conpros

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Är det variatorremmen Dieselbrum?
Samt vilken sida är primär?
Det verkar vara svårt få lös den silverfärgade kåpan som skyddar remmen... nere vid sidan om tanken där fotstöden sitter. 😟
Kommer man åt remmen utan att ta bort kåpan?
Ja, variatorremmen. Att ta bort plåten över den är enkelt och tar 2 minuter, om man vet hur man gör. Jag antar att det ser lika ut på din skoter som min. För att ta bort den så vill du först fälla ner sidokåpan bakom vänster skida/utanför variatorerna, borde vara två skruvar. Skruva sedan lös den långa skruven som håller i metallkåpan fram och veckla upp o dra ut metall pinnen som sitter på den bak. Sen är det bara att försiktigt meckla ut metallkåpan så får du sen god sikt över variatorer och rem.
 
Last edited:
Reactions: Conpros

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Innan du börjar shimsa om sekundärvariatorn så kolla att de är axiellt spel mellan skivor och rem i primärvariatorn. Om de är lite spel i primären så shimsar du isär skivorna i sekundärvariatorn tills den slutar dra helt enkelt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Jag följde Dieselbrums instruktioner och plockade lös kåpan så jag kunde fota remmen. Det visade sig vara en orginaldel som ska passa.
Justerade då in tomgången och lättade på gasreglageinställningen så det blev ett litet spel, 1-2mm, innan gasen tar. Nu har skotern slutat dra på tomgång.

Vill passa på rikta ett stort tack till Boost och Dieselbrum för all hjälp!