Yamaha Venture 1992 - Service motor

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Som rubriken antyder så fastnar choken i utdraget läge vid kall väderlek när skotern stått över natten.
Jag kan trycka ned själva reglaget men det verkar som vajern fastnar i plasthöljet. Resultatet blir att skotern går dåligt och det bolmar avgaser.
Har kollat under huven och ser inte någon nippel för smörjning av vajern.
Hur löser jag detta?
Bör jag byta hela chokvajern inkl reglaget?
Är det svårt ta loss vajrarna från förgasaren?

Tacksam för alla tips och råd.
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Har du tur kanske det räcker med en smörjning eller(renspolning) av vajrarna med en vajersmörjare. Men då ska dom vara oskadade i övrigt. Har bytt vajrana på en sån, å det fanns då inga till just den modellen. Så fick köpa det som fanns närmst i längd vilket innebar en flytt av ckokereglaget. Lite bökigt faktiskt. Kärvar dom så dra i höjet där dom ansluter på förgasarna så nollas dom.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Kawaingo:
Den lokala Yamaha butiken sa att de hade en vajer till venture 480 som ska vara märkesspecifik.
Sen finns denna hos Rinab:
Det är en universal som fungerar mot Mikun förgasare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De kan kärva på förgasaren också så de behöver inte va wiren. Jag vet inte om dessa gasare har chokplunch/chokkolv som mikuni har för de kan kärva i sina cylinderlopp.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Boost:
Det är Mikun förgasare i min Venture.

Jag beställde ny chokevajer från den lokala yamahaåterförsäljaren. Blir det inte bättre felsöker jag vidare.

Fråga:
Hur lösgör man Chokvajern från förgasaren?

Är det bara att skruva lös skruven, under gummmiskyddet, där förgasaren och vajern sitter ihop? (se var jag pekar med mejseln). Eller sitter vajern med någon form av ankare/fäste i förgasaren?
29589
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja skruva lös skruvskallen då kan du dra upp chokekolven med wirenippel... Passa på att rengöra där inne + själva chokekolven.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tack för svar Boost.

Behöver jag ta lös förgasarna och gå igen dessa i samma veva eller blir det mycke extrajobb?
Har inte skruvat så mycket i skotrar, utan mest i nyare bilar, därav rookiefrågan.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Tack för svar Boost.

Behöver jag ta lös förgasarna och gå igen dessa i samma veva eller blir det mycke extrajobb?
Har inte skruvat så mycket i skotrar, utan mest i nyare bilar, därav rookiefrågan.
Det är bara att skruva lös med en storlek 12 nyckel och dra ut. Sitter den fast efter du skruvat lös den helt, kan du vålda och rycka lite lagomt och ev. spruta ner lite bromsrengöring. När den är lös så tar du bort "kolven" som satt i hålet, fjädern och prylen du skruvade på, då sakerna kan enkelt ramla bort av sig själva.

Kolla ner i hålet om du ser någon smuts, använd bromsrengöring för att spola ur.
 
Last edited:
Reactions: Conpros

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för svar Boost.

Behöver jag ta lös förgasarna och gå igen dessa i samma veva eller blir det mycke extrajobb?
Har inte skruvat så mycket i skotrar, utan mest i nyare bilar, därav rookiefrågan.
De är ett jäkla jobb att ta lös och rengöra dem så gör inte det om den går bra förutom choken som fastnade.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Dieselbrum:
Stort tack för utförligt svar!👍

Boost:
Noterat!
Då låter jag dem sitta kvar men rengör enligt Dieselbrums beskrivning ovanför.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Update:
Fick besked från skoterfirman att Chokvajern var restad och det var flera veckors leveranstid. Fick även besked att det jag rodde var komplett vajersats bara var 1 av 3 delar. Hela kitet kostade 1300kr.

Gjorde ett litet test och drog i chokvajrarna när skotern stått ute i kallgrader. Noterade att vajern satt fast i den ena förgasaren och liksom "snäppte till" när jag drog i den.
Dock så låg choken kvar i chokläge fast vajrarna gick att dra upp och ned där de fäster i förgasaren (skotern gick dåligt och det bollmade avgaser).
Då tog jag en värmepistol och blåste på chokarna samtidigt som jag drog i vajrarna. Efter 5 min startade skoter och gick bra (dvs ingen chok).

Innebär detta att det fryser fast inne i förgasaren som någon skrev tidigare i denna tråd?
Dvs det är inte vajern som är problemet.

Är det rengöring enligt förslag ovanför med broms rengöring som gäller?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Update:
Fick besked från skoterfirman att Chokvajern var restad och det var flera veckors leveranstid. Fick även besked att det jag rodde var komplett vajersats bara var 1 av 3 delar. Hela kitet kostade 1300kr.

Gjorde ett litet test och drog i chokvajrarna när skotern stått ute i kallgrader. Noterade att vajern satt fast i den ena förgasaren och liksom "snäppte till" när jag drog i den.
Dock så låg choken kvar i chokläge fast vajrarna gick att dra upp och ned där de fäster i förgasaren (skotern gick dåligt och det bollmade avgaser).
Då tog jag en värmepistol och blåste på chokarna samtidigt som jag drog i vajrarna. Efter 5 min startade skoter och gick bra (dvs ingen chok).

Innebär detta att det fryser fast inne i förgasaren som någon skrev tidigare i denna tråd?
Dvs det är inte vajern som är problemet.

Är det rengöring enligt förslag ovanför med broms rengöring som gäller?
Du behöver bara skruva lös chokkolvarna och putsa dem lite. Putsa ur nere i cylindrarna de löper i också. Jag brukar slipa ur med putsduk som lackerare har men de funkar med fint sandpapper också typ våtslip papper 400-2000 korn storlek. Sandpapperet lindar man på några varv på en träpinne för limmet suger fast bra i trä. Man limmar fast ena änden så de går rulla på tills de blir lämplig storlek. Häll gärna på rödsprit eller bensin när du putsar. Avsluta med urtorkning med tygtrasa för papper kan ludda av sig. De går även borra litet hål in till fördelningsdockan där wirarna förgrenas ut och spruta in lättflyktig olja, typ wd40 556. Vräker man in olja där så rinner de ner inne i wirarna till chokkolvarna. Sprutar man in en dos då o då fastnar aldrig choken mer.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tackar för utförligt svar Boost!
Är detta fördelningsdocka (bifogad bild).
Borrar jag ett litet hål i själva plastbiten och sprayar in 556? (tejpar igen?)
Skyddsgummit är trasigt och jag ska köpa ett nytt och byta ut i samma veva.
Samt är chokekolv arma där vajrarna sitter fast i förgasarna?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Japp de är delningsdockan borra 2mm hål så du får in pipförlängaren som brukar följa med sprayoljerna. Vräk in spray där så de rinner ut överallt. Du kan tejpa igen hålet och de duger med tejp i stället för gummit som är trasigt. Du kan även köra utan skyddsgummi där på nedre sidan av fördelningsdockan, för snö och vatten rinner inte uppåt så de behövs inget gummiskydd där.
Ja de jag kallar chokplunchar eller chokkolvar är de som löper inne i förgasarna och wirarna sitter fast i dem. Va extremt försiktig då du drar upp kolvarna med wiren för wiren sitter fast dåligt i kolvarna, när man ryckt upp dem. När de är nere i förgasaren blir de låst i sidled så då sitter de bra. Nyp tag i kolvarna så fort du ryckt upp dem lite , låt dem inte hänga i wiren när de väl är lös för då tappar man dem garanterat.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Har testat skotern endel samt pratat med en skoterkunnig polare som fick testa den. Emellanåt har den haft problem med att tjuvstanna vilket den även gjorde under testkörning. Man behöver bara starta om den men den kan gå lite dåligt när den väl börjat tjuvstanna.

Några funderingar:

1) Skoterns egna oljeblandningsmekanik (dvs ta från oljekärlet) fungerar inte och jag har därför kört med oljeblandad (2%) bensin de senaste 10 åren. Kan detta påverka att den stannar om blandningen blivit för fet?

2) Hur åtgärdar jag oljeblandningsmekaniken?
Vilka delar köper jag och ersätter?
Skotern skar för den förra ägare pga detta med att den ej fick olja. Därefter är det egen landning som gällt.

3) Polaren tyckte jag skulle gå igenom förgasaren när jag ändå gör detta projekt och han sa jag kunde tvätta den i hans ultraljudstvätt.
Har förstått att det är lite trixigt med förgasaren men är detta rätt väg gå:
-ta lös luftfiltret ovanför förgasarna
-ta lös chokevajrar
-ta lös gasvajrar
-ta lös och klämma ihop bränsleslangen (eller vad det är för slang)
-Lossa klammer på gummianslutningar på varje sida om förgasaren
Ta loss hela paketet.
 

Attachments

Last edited:

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
På min Phazer som ser precis likadan ut, så skruvar jag bort de två skruvar som håller i luftburken så att den kan ruckas och tryckas tillbaka lite. Sedan så skruva bort chokevajrar, ta bort gasvajer och sedan skruva lös alla fyra slangklämmor på insugsgummina.

Så tror jag att du sedan kan slita förgasaren fram och tillbaka ett tag tills du kan bryta upp den försiktigt på nån sida.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tack för svar Dieselbrum!
Behöver jag skruva bort saker från förgasaren när den väl är lös?
Eller kan man liksom doppa ned hela "paketet" man tar lös i ultraljudstvätten?
Gissar det är reglage/chokekolvar som ska rengöras och de kanske måste friläggas, därav frågan.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang rengöra förgasarna så är de alltid bra. Om den stannar då o då låter de som elfel snarare än förgasarfel men de beror på hur den stannar. Stannar den på bägge cylindrarna samtidigt? Vanligt fel som gör att de stannar tvärt eller misständer är att statorns tändspole har delvis avbrott i lindningen och när den blir varm blir de avbrott. Ultraljudstvätt är värdelös men man kan göra det ändå ,de blir ju inte sämre ivf. Ta lös alla munstycken och piprensa dem. lågfartsmunstyckena är viktigast för de är så litet borrhål genom dem. Ta en koppartråd från elkabel och vecka den på flera ställen då river den lös förkalkningar i munstyckena.
2 % oljeblandning ger ingen fet gång de blir tvärtom den snålar ut bränsle/luftblandningen.De är såpass fett bestyckade så 3% olja är ingen fara, de snålar inte ut den så skärrisk uppstår. Kör 3% för 2% är för lite på högre varv! En oljepump ger runt 5% på full gas på en venture så 3% är även det i minsta laget om man kör hårt. Oljepumpar på sportmaskiner kan ge 6-7% på full mutter för att skydda motorn ordentligt! De ger i genomsnitt en oljeförbrukning på 2,5-3%.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tack för svar Boost!
Är det svårt byta statorns tändspole?
Samt hur felsöker jag oljemekaniken?
Skulle vilja köra olja via oljekärlet istället för att blanda själv. Fast det kanske innebär risk för att den skär igen(?)