Yamaha vector 2008 startar inte!!

eriklul

Medlem
26 dec 2014
8
0
1
Luleå
Tog ut vectorn & körde ett par minuter i minus 15. Stängde av den ett par minuter & när jag sen skulle starta den så är den heldöd. Man kan höra ett klickande ljud när man vrider om nyckeln men i övrigt helt död...


kan det vara ett startrelä eller startmotorn som gått sönder & finns det sätta att testa detta på?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Har du någon felkod?
Reläna kan du pröva att ta in och värma för att se om de har fått fukt i sig som har återfrusit nu.
 

eriklul

Medlem
26 dec 2014
8
0
1
Luleå
Nej det händer ingenting när jag vrider om startnyckeln, allt är dött förutom ett klickande ljud 1gång varje gång jag vrider på startnyckeln




Har du någon felkod?
Reläna kan du pröva att ta in och värma för att se om de har fått fukt i sig som har återfrusit nu.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Förmodligen startrelät. Vrid på tändningen och kortslut mellan kontakterna med en mejsel eller liknande på startrelät då skickar du ström direkt till startmotorn, hoppar den igång då är det relät.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vet inte var det sitter på.den modellen, men det är relät som den grova kabeln från batteriet går till och sen vidare till startmotorn.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Lös med lykta och luftburk, sitter på höger sida om luftburken.
Skulle dock inte provstarta utan luftburk, brukar komma ganska duktigt med olja ur slangarna till luftburken...
 

eriklul

Medlem
26 dec 2014
8
0
1
Luleå
ska pröva imorgon, vi får hoppas att det "bara" är relät som gått sönder. sitter visst en 30 amp säkring som kan ha gått på relät


Lös med lykta och luftburk, sitter på höger sida om luftburken.
Skulle dock inte provstarta utan luftburk, brukar komma ganska duktigt med olja ur slangarna till luftburken...
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Vill bara rätta mig själv lite...
Det sitter under luftburken, höger sida av batterihållaren...
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
det är inte så lätt att det bara är batteriet som la av, har hänt mig