yamaha v-max 500-99a boggie problem!

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hejsan, blev idag stolt yamaha ägare, men jag bytte åt mej skotern med en trasig axel i boggien, nämligen vändhjulsaxeln längst bak som håller dom stora hjulen... den är helt av, så den ska ju givetvis bytas.

Måste jag bort med boggien för att få bort den axeln? om jag nu måste det, äre knasigt att får bort boggien?

Annars om jag slipper det, hur ska jag bära mej åt?

Tack på förhand MVH
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Nej, boggien ska inte behövas plockas ur, sitter en mutter på vänster sida(oftast).
Sen är det bara att dra ur axeln, eller bara är det väl inte. Kan behöva knacka ut den försiktigt. Och sen får du lirka i en ny.

//David
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Nej, boggien ska inte behövas plockas ur, sitter en mutter på vänster sida(oftast).
Sen är det bara att dra ur axeln, eller bara är det väl inte. Kan behöva knacka ut den försiktigt. Och sen får du lirka i en ny.

//David

Okey låter ju kanonbra det.. men boggiehjulet som sitter i mitten då? sitter ju 3st 2 yttre ett inre... hur får man bort det? såg att det satt en låsring så den ska väll väck, men lagret som sitter där då lossnar det med boggiehjulet elle hur gör man?

MVH/Robin
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Släpp spänningen på mattan dra ut axeln. Det ger sig när du väl börjar.
Axeln bak består av just en axel och några rör som håller distansen mellan boggiehjulen.
Finns beggade på skoterskrotarna, så många kr ska du inte behöva punga ut med.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Släpp spänningen på mattan dra ut axeln. Det ger sig när du väl börjar.
Axeln bak består av just en axel och några rör som håller distansen mellan boggiehjulen.
Finns beggade på skoterskrotarna, så många kr ska du inte behöva punga ut med.

Okey=).. jag får prova och se vart det leder... abg axeln så ska en polare svarva ny på jobbet=)