Yamaha SXR vägrar varva.

xlarge__

Medlem
7 feb 2010
29
0
1
Sundsvall
Slängde på höjare på min SXR i veckan, förlängde både gas och oljevajer (samt tog bort handbromsen, men såg ingen givare någonstans så den har jag iaf räknat bort från problemet)

Problemet är det att skotern var jävligt svårstartad till att börja med men när den gick igång så misstände den och gick jävligt skumt (sur antog jag).

Så bytte stift och fick den att gå fint på tomgång, nu är problemet att den inte vill varva eller driva framåt. Båda vajrarna rör sig och det låter från trottlarna men det händer som inget. Utan skotern vill mer dö när man gasar till, funderat om det är något gashängskydd men verkar inte vara det heller.

Någon som har något tips ?

Värt att tillägga är att skotern gick fin fint innan jag började med vajrarna och att på något magiskt sätt fick vi skotern att sticka iväg en gång men vi har ingen aning om vad vi gjorde. Tror jag stod och pumpade på gashandtaget och polarn pillade lite på choken. Men dödade av den rätt fort i panik.
 
Last edited:

xlarge__

Medlem
7 feb 2010
29
0
1
Sundsvall
Har googlat lite mer och verkar vara T.O.R.S som hoppat in, ska testa koppla ur T.O.R.S och se om det blir bättre.

Men det som skiljer sig på det jag läst och mitt problem är att jag inte kan varva ALLS utan skotern ligger på stadig tomgång, vajrarna och armarna rör sig som den ska som sagt när man gasar, men har inte testat att slacka på oljevajern iofs. Gasvajern har jag däremot både spänt och slackat.
 
Last edited:

xlarge__

Medlem
7 feb 2010
29
0
1
Sundsvall
Felet var T.O.R.S'en, hade en tomgång på nästan 4000varv när jag kopplat ur den.

Behöver alltså längre vajer. Funderar på att skrota förlängarna och göra egna längre, alternativt kapa nån cm på höljet ?