Yamaha SXR 600 -00 goes mountain and beyond

ishtar

Aktiv medlem
2 aug 2004
92
0
6
46
Arvidsjaur
Tjena!

med tanke på att säsongen snart är här tänkte jag lägga upp ett av mina projekt, startade med det för 2 år sen
har byggt lite till och från.

varning för väldans mkt text, men håll tillgodo ;)

Har tyvärr inga bilder på hur den såg ut från början, men sök på blocket på en SXR så får ni nog någon träff ;)
har inga bygg bilder under gången heller, men tänkte väl att jag ska kunna lägga ut lite grann på de nya byggnationerna

Startade som en Yamaha SXR 600 -00,

började med att slita ut original boggien och smetade dit en AC 1m boggie -03 med skenor från en MC 800 -01 (365)
satte dit en bomardier matta 365*51mm, monterade även dit fönsterdrift drivhjul 8t, köpte en original tunnel förlängare och kylare från en Mountain max, fick även tag i en uppsättning trippel pipor från PSI
Monterade dit Yammas mountain skida, och bytte alla dämpare till Engans.

Monteringen av boggien blev lite bökigare än jag hade tänkt mig, arctics tunnel är bredare än de gammla yamma tunnlarna, givetvis hade jag kollat detta tidigare "NOT".
Bakre boggie infästningen var inga problem att fixa, men främre tog lite längre tid det slutade med att jag satte upp främre sving armen(?) i en fräs och tog bort det lilla över skott som fanns på var sida. in mätning av boggien gick väldans fort när väl boggien passade i tunneln.

Körde med detta första säsongen ut.

Sen under förra sommaren/hösten/vintern började vansinnet på allvar :)

-20-40 drevning, Thundershift variatorkit egen kalibrering,
-Hemma byggd dyna ala boss
-Holz boggie, ice age skenor 384cm lång
-Hauck pipor

-Portning Cylindrar + vevhus PF Racing, när vi klöv motorn visade det sig att alla lager på veven var fullkomligt slut(DYRT), visade sig att snillet som haft skotern hade vart och pillat på olje pumpen. Efter många om och men så beställdes en helt ny vev, den skickades till motor mecano för svetsning innan montering. Skruvade tillbaka olje pumpen så den börjar ta lite mer olja också, det är ju ingen fyrtaktare jag skriver om.

-Nya kolvar/ringar/nållager (motorn har gått ca 700 mil och inte en skråma på kolvarna Yamma kvalitet :)) ), bytte dem iallafall när jag ändå hade beställt hem dem.

-Styr höjare modell hög
-Digatron avgas temp mätare 3st pipor + vatten/varv
-Meshhuv
-lättvikts bromskiva SLP

måste säga att jag blev riktigt nöjd med hur den blev, kvick och förvånansvärt smidig i skogen, motorn blev en ruggig skillnad lite seg från noll men detta är ett ganska vanligt problem på dessa motorer. Monteringen av Holz boggien visade sig inte vara det lättaste, moddningen jag hade gjort på Arctic boggien ville jag inte göra på holz svingen(i fall man skulle vilja använda boggien på någon nyare skoter/eller vid ett eventuellt tunnel byte. efter lite mätande så beslutade jag mig för att ta bort tunnelförstärkningarna på insidan tunneln och göra nya på utsidan när jag gjorde detta behövdes inte svingen röras (detta kunde ha gjorts med AC boggien också, men det är ju lätt att vara efterklok).
Blev inte snyggast i världen men stadigt och funktionellt + att det gick ganska snabbt att fixa.
Har inte hunnigt prova den i bottenlöst puder (av någon konstig anledning har den varit i delar under denna tiden). Förhoppningen är att i vinter ska den få bekänna färg på riktigt, har tänkt försöka ta lite kort samt kanske någon filmsnutt.

kommande säsong (här kommer det komma lite bilder på bygget också)
-byte till 700 cylindrar +topp givetvis portade
-tunnel byte (kommer nog att bygga en egen tunnel med hjälp av lite
händiga polare)

-boss dyna ?
-Styrstång SLP ?
-Ny helix
-Timbersled drop brackets
-tunnel kylare

Om man börjar räkna vad som är utlagt på skotern så inser man att man inte ska räkna på såna här grejer, men jag jobbar på rätt ställe å andra sidan.
Målet är att den ska vara någorlunda färdig till mellandagarna.

Det roligaste i kråksången är att detta är grabbens skoter ;)

skriv vad ni tycker eller om ni tycker jag borde göra nått annat.
 

Attachments

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..visar sig att här är man kärringen mot strömmen, behåll de blåa, de var fan snyggt. brukar alltid säga svart annars, men nu var de snyggt med de blåa.
Skulle vare snyggt med svarta eller blååååa boggieskenor :)

. .men de e upp till dig, gör hur du vill, sålänge boggiehjulen alla 3 är svarta ;-)

men är den verkligen 384?
 

ishtar

Aktiv medlem
2 aug 2004
92
0
6
46
Arvidsjaur
Hade nästan tänkt smacka dit att par hel blåa mountain skidor, har ett par liggandes, men än verkar man överröstad med svart :)
 

ishtar

Aktiv medlem
2 aug 2004
92
0
6
46
Arvidsjaur
Funderade ett tag förra vintern på SRX motorn, men fanns inte pengar eller tid för det.

Trevligare trippel än SRX:en får man leta efter...