Yamaha SX Viper 700 -02 Bra/Dålig?

Calsu

Medlem
28 feb 2011
22
0
1
Tjena! Skummat runt i lite olika trådar men inte hittat några bra svar.

Jag har tittat på en Viper som jag funderar på att köpa men jag undrar hur dom är att köra? Jag har hört att på led ska dom vara kung men utanför då? Eller som där jag kör där lederna inte är dom bästa! Någon som har erfarenhet?

Är dom tunga? Sättar man fast lätt? Hur är dämpningen? Ja lite av varje! Hoppas man äntligen får några svar nu :D
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Sättar? Är du från värmland? ;)

Viper är en fin skoter dock inte yamahas bästa triple-motor men en av det bästa triplarna på marknaden ändå! Om det är en kort du ska ha så kan jag säga direkt att du har inte en chans att hänga på en summit eller liknande i lössnön. På leden tror jag däremot att den är skitkul!

Varför just inne på Viper?
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Åkte viper ett par år. På led är den mycket snabb och lättkörd. Den prisklassen som viper ligger i så är det nog det bästa köp du kan göra. Om man jämnför med andra skotrar i samma prisklass. Och då tänker Jag i första hand på driftsäkerhet. Det finns ju en lång video på nätet hur man ställer in dämpningen på den. Finns mycket justeringsmöjligheter. Funkar väll till lite äventyr utanför leden också. Men har du tänkt att åka lite mer där, Då ska du nog leta en lite längre maskin:)
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!
Hade en kort Viper 700 -02 innan jag köpte min nuvarande F7 -05. Vipern hade lite fixade variatorer och en 38 matta. Den va bra på leden och motorn riktigt trevlig. Gick att köra på under 2 l/mil.
Men jämför jag med F7an kommer jag inte på så mycket mer än att motorljudet i vipern är trevligare. Annars är nog F7an bättre på de flesta punkter. Vipern känns lite framtung i hoppen på leden och F7an tar sig fram betydligt bättre utanför leden än vad Vipern gjorde. Då har jag ändå bara 32 matta på F7an.
Se upp för läckande packbox vid vattenpumpen på Vipern. Den är lite halvbökig att byta och min blev inte tät iaf.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Viper är fina maskiner, framförallt med pipor (trim eller SRXens orginalprylar) då har SRXen inte en Charlie i effekt.

I övrigt en bra ledmaskin, men oavsett vad folk säger så tar de sig INTE bra i lössnö.

Att lyckas ta sig rakt över en myr med några DM snö är inte lössnöåkning, sådan åkning tar sig vilken skoter som helst fram igenom.

Men som ledracer, jodå, med lite dämparfix är de finaåk=)
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Hur skönt ljud som helst,oslagbart. Driftsäkrare skoter finns inte,min hade gått 1200 mil utan problem med motorn. Men Som K-len säger, de är ingen maskin man kör i lössnö.
 

Calsu

Medlem
28 feb 2011
22
0
1
Ja alltså varför jag kollar på just en Viper är för att jag får den för ett riktigt bra pris delvis sen för att det är en 700cc och så tycker jag den är snygg. Driftsäker har jag hört från fler.

Där jag bor så kan lederna vara lite rough. Jag körde en enduro 494 som första skotern och jag satte fast mig tammefan överallt på dessa leder (dock var det min första skoter och jag lärde mig köra under tiden, och gräva..) Så jag kommer ju inte sticka ut och rengasa i puder men det är ju för att lederna här är lite små dåliga. Mycket uppför, inte jättepackat och ganska blött :)

Haha fritiof konkas: Nej det var bara ett stavfel hehe. Bor i Ö-vik men kör nere i kramfors/nylands området :)

Jätte tacksam för alla svar! Bra respons :D
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Än om du fått bra pris på vipern så finns det minst 20 andra skotrar på blocket som är bättre på det du ska ha den till. Än om du får gå ner i årsmodell.