Yamaha sx viper 2002 problem

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Tjena.
Svärfar äger en 02as sx viper i gott skick.
Nu när han var ute på en tur å åkte så la den av helt plötsligt. Gick ej å starta upp men gick runt som normalt. Efter 10 minuter när vi tagit upp den på gården så starta den för att gå i max 5 minuter sen tvärdör den. Kan tilläggas att display ej fungerade då.

Nu när vi tagit in den i verkstan å börjat kolla diverse kontakter å kablar så startar den upp men dör lika fort.
Den har en gång i tiden (före min tid) haft elstart å har fräscht batteri.
Så när vi vrider på startnyckel till tändläge så hörs motorn till avgasportar surra å den startar upp för att dö. Drar man då igen så är den död men vrider man av å på så startar den samma procedur igen.

Stator eller vad tror ni?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Prova koppla ur Tors de är gashängsbrytaren som går från tumgasen till förgarsarna. De bör gå kablar från förgasarracken till tumgasen . Den känner av om man får gashäng då ska den bryta tändning vid låga varv typ 3000v men den borde inte stanna helt de brukar gå på tomg ivf. Jag vet dock inte hur en en viper srx sxr beter sig då den hoppar in men på många maskiner ev alla så bryter den tändningen vid 3000rpm och försöker man gasa mer poffar de bara. Om de nu är den så kan gaswiren va för slak eller ev för spänd. Vi fick problem med detta i helgen på en Yamaha rage och då va wiren för slak den bara misstände när man rörde gasen.
Men om den stannar helt brukar de va statorn . Jag skulle ohm mäta statorn på plats leta åt rätt värde och mät i första kopplingsplint ut från stator. De kan såklart va fel på någon dödare så mät upp stoppknapp tändningslås och om de sitter dödmansgrepp på den. Ang gashängsbrytarer kan de va fel både vid givaren på förgasarracken men även givare vid tumgasen. Jag vet inte om den kopplas ur helt om du drar lös denna kabel mellan förgasare och tumgas eller om man måste tjuvkoppla den genom att bygla två kablar? Sök på felsökning tors på typ Youtube så kan de ev visa hur man gör felsökning av den.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Prova koppla ur Tors de är gashängsbrytaren som går från tumgasen till förgarsarna. De bör gå kablar från förgasarracken till tumgasen . Den känner av om man får gashäng då ska den bryta tändning vid låga varv typ 3000v men den borde inte stanna helt de brukar gå på tomg ivf. Jag vet dock inte hur en en viper srx sxr beter sig då den hoppar in men på många maskiner ev alla så bryter den tändningen vid 3000rpm och försöker man gasa mer poffar de bara. Om de nu är den så kan gaswiren va för slak eller ev för spänd. Vi fick problem med detta i helgen på en Yamaha rage och då va wiren för slak den bara misstände när man rörde gasen.
Men om den stannar helt brukar de va statorn . Jag skulle ohm mäta statorn på plats leta åt rätt värde och mät i första kopplingsplint ut från stator. De kan såklart va fel på någon dödare så mät upp stoppknapp tändningslås och om de sitter dödmansgrepp på den. Ang gashängsbrytarer kan de va fel både vid givaren på förgasarracken men även givare vid tumgasen. Jag vet inte om den kopplas ur helt om du drar lös denna kabel mellan förgasare och tumgas eller om man måste tjuvkoppla den genom att bygla två kablar? Sök på felsökning tors på typ Youtube så kan de ev visa hur man gör felsökning av den.
Tors urkopplad ingen skillnad. Också funderat på stator
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ok försök mäta upp statorn leta värden på nätet och vilka kablar de ska mätas emellan. De som talar mot stator är att de sällan går väck på dessa modeller men den är till åren så allt är möjligt.De är milen som tar en stator och till viss del ålder klarlacken på koppartrådarna blir så gammal att den spricker lös men de är främst hur många timmar maskinen går som vibrerar sönder klarlack och trådar.
Hur långt har den gått?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Ok försök mäta upp statorn leta värden på nätet och vilka kablar de ska mätas emellan. De som talar mot stator är att de sällan går väck på dessa modeller men den är till åren så allt är möjligt.De är milen som tar en stator och till viss del ålder klarlacken på koppartrådarna blir så gammal att den spricker lös men de är främst hur många timmar maskinen går som vibrerar sönder klarlack och trådar.
Hur långt har den gått?
Över 1000 mil i alla fall
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Glömt å postat denna tråd. Men ja statorn var kass ordentligt. Den satt nämligen fast i svänghjulet för skruvarna hade lossnat å sen snurrat med i svänghjulet å slitet av kablarna så den gick så länge de va ström i batteriet. Aldrig varit med om det på ngn maskin förut
 
Reactions: Boost III