Yamaha SX 700 -97

Nils

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Vad får en sån kosta?. hur stark motor är det i den?. är den nå hållbar?. vad är bra och dåligt med?.

//nils


 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Den har en motor på ca. 110hkr, lite lite kan tyckas, men de är MYCKET tacksamma att sätta pipor på eller trimma i största allmänhet... Hållbarheten och finishen är som vanligt med Yamaha - Toppklass. De är underbart lättkörda och välbalanserade, lyder minsta vink utan att bråka. Mindre bra är ju djupsnöegenskaperna - men med en 32mm matta klarar du dig fint där också, gasa lite extra bara ;-) 700SX har det 'lägre' ProAction-chassit med 203mm fjädringsväg bak, vissa tycker det är för lite men detta var inte tänkt som en hoppskoter. Vill man, så kan man öka fjädringsvägen till 292mm genom att byta dämpare, balataremmar och kontrollbrickor.


---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

Nils

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Det låter ju bra. men vad väger den?. Är den nå törstig då?. vad jag har hört ska dom ta ca 3l milen och de är ju ganska mycket.

//nils
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
[Uppdaterat: Senast editerat den 06-Nov-02 kl 08:10 PM (CET)]Vet inte vikten faktiskt, men t.ex. en Viper väger 238kg, så jag gissar runt 230kg (Vipern vägd av snowmobile. fabriksuppgifterna ligger ca 10kg under det, som för alla andra fabrikanter...) Och tänk också på att det är lika viktigt VAR kilona ligger! Som jag sa tidigare upplevs ProAction-skotrarna mycket lättare än de är tack vare den goda balansen.
Drar de 3 ltr/mil är det fel nånstans! Normalt är dessa mycket snåla, man hör ofta att siffror under 2 ltr/mil är normalt. Det kan bli tilltäppt nånstans i gasarna, kommer inte ihåg var, men det kan göra att bränsle förbrukningen springer iväg.


---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Jag har själv en sx 700 och är väldigt nöjd med den, det är som att köra goocart undefär=) Men vet precis var man har den och med pipor skickar det nog på bra kan jag tänka=) Den är inte törstig, drygt 2 liter vid normal körning med mycket LEK!! Jag vet av pipor om du är intresserad.
 

ulf_and

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Yamaha kan bygga motorer,inget snack om det. Men bygga en snöskoter som tål snö då är det lite sämre med det. Enda märket mig veteligen som man måste montera ett eftermarknads filter (ser ut som en kondom runt ett filter) för att den ska tåla snörök,lössnö mm mm På leden en perfekt skoter men utanför byt märke.
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Min -98 SX gick då bra utan ett sånt filter. Du kanske menar SRX? De hade lite problem med pudersnö.

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

DC Norr

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
>Det låter ju bra. men vad
>väger den?. Är den nå
>törstig då?. vad jag har
>hört ska dom ta ca 3l milen
>och de är ju ganska mycket.
>
>//nils

Jag har haft en SX700R -01 och jag lyckades aldrig få den att dra mer än 2l/mil.
Körde malmensväg till Gällivare förra året och kom då ned i otroliga 1.46l/mil för hela resan.
Höll normal hastighet på leden och ca 140 efter sjöar & myrar.
Mycket lägre än så tror jag inte det går att få en skoter att dra.
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Yamaha har den bästa komforten tycker jag...Kanske inte vassaste motorer men komforten är j*vligt bra, Blir ju inte sämre med öhlindämpare runt om heller...
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Hej
Har en 97 á men mountain, kalasmotor, körde den på orginalbestyckning i påskslask 50 - 80 km/h 15 mil på 1,69 liter milen.
så bränslet är inte farligt på den maskin.
dom känns tunga men är hyggligt lätta, byggda för å hålla anser jag.
Mountain har ju ändå en hygglig kamhöjd så den kanske borde dra mer soppa egentligen.
jag är grymt nöjd med trippeln.