Yamaha srx 700

bosse1

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Jag har funderingar på att köpa en begagnad srx 700. Mina skoterkunskaper är allmänna, kan jag få lite tips på vad man bör kolla efter, så man inte köper grisen i säcken. Är det någon årsmodell man bör passa sig för?
 

kenta1

Prospect sledder
1 jan 2000
3
0
0
KÖP INTE YAMAHA
Titta efter en mxz eller en zr istället det är mycket roligare skotrar
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har ingen egen erfarenhet, men av de som kör(t) SRX så är det överlag positiva kommentarer...dock så var det några som ville släcka stift i lössnön, men det är ju en led/sjö-racer, ingen hoppa högt/långt skoter som ska gå bra i pudret.
Mitt intryck är att Yamaha överlag har bra kvalité på grejjerna, men jag kanske bara pratat med inbitna Yamaha-fantaster?

 
F

F.d. SRX-ägare

SRX700 är ur kvalitetshänseende en kanonskoter, jag har kört över 500 mil utan att ens byta rem. Den var lite känslig för gammal bensin (dvs. första starterna varje vinter) och då gick det åt något tändstift, men det var aldrig några andra problem. Motorn är helt underbar, men det visste nog alla redan. Grymt drag i den.

Dock är den riktigt dålig i lössnö och fjädringen är lite för kortslagig för att kunna köra skotern både komfortabelt och snabbt på knölig led.
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Om du ska köpa en srx så ska du "bara" köra på fin led och sjöar..köp helldre en SxR 700 om du ska köra efter lite gropiga leder eller en viper...
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Yamaha har grym kvalitet nu för tiden! (OBS Jag äger ingen Yamaha) SRX:en går som ett skott! Extremt start snabb! Trippeln är rapp och låter gott!!

Men dom går mycket dåligt i djupsnö!
-98:eek:r hade väl problem med vevaxeln med det är väl åtgärdat på dom flesta! Och 98 är ful i mina ögon med sin svarta bajla. -00 är enligt mig snyggaste årsmodellen med nya lyset och spydigt helblå!! 01 Får dom silverfärgat chassi!
 

mrsxviper

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
sundsvall Sverige
kan inte mer än att hålla med föregånde talare

Men en sak som att srxén får för mycket negativa svar om lösnö åkningen inte är någe vidafre

ok det tar visseligen ett tag innan man vänjer sig hur man ska bete sig med den i snön
men som sakt inga problem från min sida iallafal åkte då mesta dels i "åkersjön"
så nå snöbrist vad det inge fråga om.

go_for_it

//Mrsxviper
 
P

Peter S-Bärke

Tjena Bosse!
Nu måste du väl fått in mycket bra svar vi åker och handlar en när du kommer hem eller???
Mvh PJ på team YAMAHA NYX SECURITY
 

mxzx

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Yamma går dåligt på öppet vatten!
Det stänker in vatten på variatorerna!
Specielt Viper
Köp en Ski-doo el. Lynx
 

mrsxviper

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
sundsvall Sverige
?? öppet vatten

ska vi resonera så
så tycker jag att seadoo xp -01 "vattenskoter" funkar kannon

vi pratar väll ändå snöskoter??eller har jag missuppfattat det hela?

//mrsxviper
 

Carl

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Hallo på er!
Vad är egentligen skillnaden på sxr 700 och srx 700, vilken är "bäst" om man både vill åka på led och kunna göra lite mindre typ av hopp.
 

mrsxviper

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
sundsvall Sverige
motormässigt så tror jag att sxr saknar avgasportar + att det är bättre fjädring i sxr´en

tycker att du klarar dig fint med sxr maskinen, men det är ju klart srx går ju som faan


//mrsxviper
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
SRX: Trippelpipor, 3D-Tändning, Avgasportar, 146 hk!
Kortare fjädringsväg, aningen tyngre.

SXR: Längre fjädringsväg, Singelpipa, inga avgasportar, 108 hk, lite lättare

Dom stora skillnaderna, sedan finns det väl en massa mer skillnader!!
 

bosse1

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Hej!

Är det så dålig fjädring på srx 700 så att det är en risk att stötdämpare går sönder då man utför mindre hopp.
 

flunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Nix, det är det inte, ställ dem hårt bara. Dämparna är bra (hyfsat iaf), men fjädringsvägen kort. Kolla in Norrland-filmerna, där gör vi några mindre hopp med SRX:er.

/P

norrland.legonet.org
 

bosse1

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Hejsan!

Ok så det är inte helt kört om man vill hoppa lite? Är det enkelt att ställa in fjädringen?
 

flunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Fjädringen är lätt att ställa in, ja.

Ang nästa fråga: Nej, det är inte "kört". Det går att hoppa, men man måste ha klart för sig att det är mycket mer behagligt och också lättare att hoppa med en skoter som dels väger mindre och dels har längre fjädringsväg.

Som sagt, SRX:en trivs bäst efter plana leder (och där trivs den BRA). Men... jag har bytt bort min mot en lättare sportmaskin just pga. vikten och fjädringen.

/P

norrland.legonet.org
 

bosse1

Rookie sledder
1 jan 2000
11
0
0
Tjenare igen!
Tack för ditt svar, jag är inte så där jätte duktig på skotrar så det är toppen att kunna fråga de som kan. Jag kollade på filmerna som du rekomenderade, de var riktigt coola. Jag funderar på att köpa en srx 700 men har nu upptäckt några saker som talar lite emot den,har du något förslag om något annat märke eller modell som du tycker passar bättre. Jag vill som sagt kunna göra hopp (dock kanske mindre än de ni gjorde på filmerna) och kunna köra bra på led och plan mark. Hästkrafterna känns dock viktiga tycker jag och det talar ju för srx:en.
 

CyanLotus

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Arjeplog Sverige
Då tycker jag du ska köpa en Yamaha SxViper.
Den har hög kvaliten. Även fast den har mindre hästar än många andra så är den extremt lättkörd. Och då är det risk att du tar dom ända. Tycker den är ruskigt snygg också.Kvalitets mässigt så är motorn bland dom stabilaste. Det som är negativt är väl dämparna. Är väl lite för mjuka sägs det.
Och om du har pengar så kan du få 30 hästar till genom att köpa pipor. Men det är inte nödvändigt. Genom att den är så lättkörd.
Den förlängda är också väldigt stabil efter led.
Men men jag tycker du ska prova dig fram mellan olika märken ändå i vinter och testa dig fram till rätt märke och modell.
Vipern var bara det jag tycker du ska köpa men följ inte bara mina råd.

Lycka till med skoterköpandet `Jocke
 
J

Jolle

Men SRX'n har väll "hög fjädringskitt" ? eller om man sätter på dom så får man samma markfrigång som sxr'n och lika lång fjädringsväg = inte helt hopplös i djupsnö'n