Yamaha SRX 700 2001

NBC21

Ny medlem
12 feb 2024
2
0
1
64
Norrland
Jag har fått tag i en Yamaha SRX 700 i hyfsat skick.
Tänker ha den som enbart led-racer.
Jag är inte orginaltrogen, gillar ljudet från 3-pipigt, tycker Yamaha Blå-topp är en bra maskin, Eller?

Vad föreslår ni för modifieringar?
Motor?
Variator?
Fram? Breddning? Skidor?
Boggie?
Mm?
Mm?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jag hade också gärna velat ha en Yamaha trecylinder som led-racer senare under våren när det inte är så mycket snö och slätt överallt. Härligt ljud och sen så tycker jag att de är jäkla snygga, speciellt i blått.

Jag hade väl börjat med renovering av variator och stötdämpare (om det går), det är nog det som skulle ge mest effekt för minst peng så att säga. Även då se till så att motorn är bra skick och byta bränslefilter, rengöra förgasare, kolla igenom alla bränsleledningar och insugsgummin så att de är täta, nya tändstift. Också kolla så att styrstålen är fräscha, smörja upp allt som går att smörja etc. i boggie och framvagn.

Först efter det så hade jag nog börjat kolla på några andra modifieringar. Vad gäller sådana så hade jag nog tagit mig en funderare på mattan, om det är så att den har original-matta nu. Original så har väl SRX 700 väldigt låga kammar på mattan, typ 23-24 mm eller något. Jag tänker att det säkert skulle gå att gå upp till åtminstone 32-38 mm med i princip bibehållen topphastighet med dagens modernare mattor. Däremot stor positiv skillnad på acceleration och bromsförmåga. Men, mattor är ju inte gratis i dagens läge så det är ju en rätt stor investering.

Nyare, bättre skidor kan säkert också göra stor skillnad. Boggien är ju inte heller gjord för att ta stora gupp, utan är ju gjord för att vara låg och ge hög topphastighet (SRX 700 hörde ju till kategorin "lake racer", samma som Mach Z, Thundercat, XCR800) så där går det säkert att göra mycket om man hittar en begagnad boggie från en annan skoter som mer var gjord för att klara gupp/dålig led bra. T.ex. SX-R 700 har ju annan boggie och stötdämpare med mer fjädringsväg och en sådan borde väl kanske passa utan större modifieringar. Kanske måste man däremot då även göra om framvagnen också med annan geometri och andra dämpare, så att det inte blir att bakändan är mycket högre än framändan på skotern.
 
Last edited: