Yamaha slides?

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Mina slides på mina yamaha phazer -07 har nötts nå grymt mkt har nött upp ett par på 6 veckor och ändå har jag inte kört mycket:S och ja jag har spänt mattan rätt.

Så min fråga är dom värdelösa yamaha original slides eller ?
Någon som har någon ide ? finns det några hållbarare? passar slides från något annat märke som har längre livslängd?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Är dom verkligen slut ? Yamaha brukar vara hård som fan på dom i början typ70% sticker efter en 20 mil. Sen avstannar slitaget. Mest en tanke.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Är dom verkligen slut ? Yamaha brukar vara hård som fan på dom i början typ70% sticker efter en 20 mil. Sen avstannar slitaget. Mest en tanke.
Ja så har det varit på min Nytro mtx de bytte slidsen vid servicen vid 500 mil och bara 50 mil senare såg de lika dana ut som de som satt där innan och nu ha de gått 300 mil till utan att de verkar ha nötts någe mer.
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Okej tack för svaren, ska undersöka de mer men de kan nog stämma men varför är de så? att dom är mjuka sen blir dom hårdare ?

på mina ser man ju att de har nötts ner till typ några millimeter från kanten men på andra ställen nästan ingenting men de kanske avstannar får hoppas på de. idag vare stenhårt när jag körde nötte som fan , var små plastgrejer i hela boggin hahah.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det påstås ju att man ska köra in slidesen på något vis så de blir härdade, men jag vet inte hur.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Det påstås ju att man ska köra in slidesen på något vis så de blir härdade, men jag vet inte hur.
Jag pratade med Lasse på Orrkvist's motor om detta tidigare i vinter och han sa att man första gången ska köra så att de blir varma och sen stanna och vänta tills att de har blivit helt kalla för då skulle de "härda" och få en bra hållbarhet.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det som händer i plasten när man "härdar" slidsen genom att hetta upp de och kyla ner de är att ytskiktet kristaliseras. (en variant på spänningsinduerad kristalisation). Har man tur så blir slidsen näsatan grå vita på ytan och stenhårda. Då håller de hur länge som helst. Har aldrig bytt slides på F7:an, den har gått över 1000mil, mest på blankis och hårt före.
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
mina slides kanske aldrig ha härdat? men de låter ju konstigt? har kört70-80 mil tidigare i vinter då har jag inte sett sådan nötning som i helgen, de va som små plastflisor i hela boggin, iofs så vare ju stenhårt så den fick ju ingen kylning.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Utan kylning så slits slidesen väldigt snabbt. Ett tips är att svänga ut i snön (om det finns någon) lite då och då. Eller hålla ner fötterna och ploga in den lilla snö som finns, akta gupp och isklumpar bara då man kan vika benen styggt åt fel håll :D