Yamaha rx1, rasseljud från variatorn

stodd

Medlem
10 jan 2014
15
0
1
Hudiksvall
[video]https://youtu.be/m--xDErPBcI[/video]

En rx1a som har gått 200 mil, vad är det som låter så illa?
Bara på tomgång. Låter nästan som att ljud kmr från insidan men det är svårt att höra exakt vart ifrån ljudet kmr ifrån.

En Annan störig sak är att den bluddrar mycket, normalt på dessa?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Rasslet är inget att bry sig om. En kombo av reduktionsväxeln och vikterna.

Bluddrar?
Ser ut att vara en gasar-modell. Kolla så choken inte ligger på. Synka gasarna och kolla samtidigt inställningarna. Rengör, och kolla så vakuum-bälgarna är hela.

Synkade min genom att hålla upp förgasarna mot solen, justerade ner tomgångskruven så springan blev supersmal och vred sedan så alla springorna var lika. Den har nu tuffat på en bit över 2000 mil sedan dess.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
På gamla bilar använder man en vanlig slang (typ bränsleslang) som du håller i öppningen på förgasaren och lyssnar på ljudet. Du hör skillnaden jättetydligt. Funkar i allafall på min bubbla med dubbla Weber. Då slipper du ta loss dem om det är bökigt.
 

stodd

Medlem
10 jan 2014
15
0
1
Hudiksvall
Rasslet är inget att bry sig om. En kombo av reduktionsväxeln och vikterna.

Bluddrar?
Ser ut att vara en gasar-modell. Kolla så choken inte ligger på. Synka gasarna och kolla samtidigt inställningarna. Rengör, och kolla så vakuum-bälgarna är hela.

Synkade min genom att hålla upp förgasarna mot solen, justerade ner tomgångskruven så springan blev supersmal och vred sedan så alla springorna var lika. Den har nu tuffat på en bit över 2000 mil sedan dess.

Den har inte rasslat förrut så det är ju något som har kommit så jag tror inte det ska vara så