Yamaha RX1 -03 svårtstartad och trög

stodd

Medlem
10 jan 2014
15
0
1
Hudiksvall
Har en RX1 som har gått väldigt lite, typ 180 mil och nu skulle ja igång med den så jag satte i ett nytt batteri men den är skitsvår att starta och när den väl startar så går den i 15 sek och sen dör den. Rätt som det är misständer den som fasen. Troligtvis är det bränsle som är riktigt gammalt, räcker det med att tömma ur tanken och fylla på nytt? Servade den ifjol men jag tror inte dem bryr sig om bränslet.

Lyckades få igång den tidigare i år men då gick den som skit och den gick riktigt trögt när jag körde på gården, ungefär som att bromsen ligger på. En bekant trodde det var någon bussning som nyper åt axeln som går ut till variatorn?? jag vet inte...

Nån som har koll?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du misstänker att det går tungt i drivningen, så kör en sväng på gården och känn sedan efter på alla tänkbara misstänkta ställen om det verkar gå varmt någonstans.
Du kan också få en del felsökningshjälp genom att palla upp skotern så att mattan hänger fritt, kränga av remmen och dra runt sekundärvariatorn för hand och känna efter hur tungt det går och om du får en känsla för var friktionen finns.

Beträffande bränslebyte så bör det räcka med att tömma tanken grundligt och fylla på ny bensin. Det bränsle som finns i resten av systemet gör motorn säkert av med inom någon minut efter start. Om gammal bensin bara är "måttligt" dålig så brukar det räcka att ersätta hälften av den med ny, men om den skulle vara så gammal att den har blivit mörk, grumlig, fått bottensats eller ändrat lukt (den brukar lukta gammalt fotogenkök snarare än bensin), så bör du nog byta ut all soppa och dessutom rengöra tanken.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skulle rekommendera rengöring av gasarna, speciellt lågvarvsmunstycket då de är hur små som helst.
Been there done that liksom.

Angående drivlinan, kolla först upp handbromsen så den inte ligger på.
Hissa upp skotern och och vrid runt på variatorn, går inte det, slacka mattan och testa igen, går inte det, lossa vändhjulsbulten och testa. Fortfarande tungt, då är det antingen övre lagren i hjulen vid bakre saxen eller så drivaxel-lagren eller variatoraxellagren.