Yamaha RTX v.s Ski-Doo MXZ800 xp

MarkusKlasson

Ny medlem
15 jan 2009
4
0
1
Lofsdalen
Tycker min Polaris Fusion 900 börjar kännas lite omodern och funderar på att byta. Väljer mellan Yamaha Nytro RTX, XTX och Ski-Doo MXZ800 xp. Någon som har erfarenhet av maskinerna som kan ge lite tips om skillnader?

Vad skiljer Nytro RTX och XTX i ledegenskaper? Vilken kamhöjd skall man ha?

Åker ungefär 50/50 led och lössnö. Är inte så förtjust i skotrar som har känslan av hög tyngdpunkt där ena skidan lätt far upp i luften i snäva svängar. Hur kan detta problem bekämpas?

Hittade en RTX med turbo-kit från MCxpress, är det värt att satsa på?

Inte supererfaren men gillar att åka fort och tävla lite med grabbarna :)

Tacksam för svar!
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Köper du en turbo matad nytro är du värst, måste nog vara det grymmaste man kan ha typ :D

Nytro xtx är en sjukt bra skoter! 44:as matta och non-slip, ooh hittar inga ord hehe. Går mkt bra i lössnö vad folk skriver om den här på forumet. Min farsa har köpt en sån och tycker den går ruggit bra, lättkörd som fan, sjuk på leden och funkar kanon i lössnön. Bra vrid i motorn och ett grymmt gassvar. Skulle sattsa på en xtx ist för rtx som är en kort maskin.

Xp:n kan jag inte säga nått om, aldrig testat en kort xp. Men är ju rotax så de säger ju allt att man inte ska ha enligt mig. Yamaha for life ;)
 
4

426H

Åker ungefär 50/50 led och lössnö. Är inte så förtjust i skotrar som har känslan av hög tyngdpunkt där ena skidan lätt far upp i luften i snäva svängar. Hur kan detta problem bekämpas?
Solklart att du skall ha en XTX eller Renegade om du åker 50/50 led/puder. Nytron är mer tippig på led än renegaden, men det är riktigt fina skotrar båda två. Bäst är väl att provköra. En nackdel med XTX är att du måste byta matta och drivhjul. 38 eller helst 44 mm kammar skall det vara på en crossover.
Finns ju även en Renegade 1200 om du vill åka skidoo 4-takt:
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
en Ski-doo MXZ X 800 -09 xp, låna hem den så slipper jag förklara. Du har bestämt dig efter 100m då den gått på rullen hela vägen och har grymma led- & puderegenskaper med 44mm matta.