Yamaha RS Venture TF Fjädring

Mr Y

Medlem
8 dec 2006
36
0
1
Östersund
Hej !
Är Ni nöjda med fjädringen på er Yamaha RS Venture TF 2012 ?
Jag upplever min väldigt hård i både fjädrar och stötdämpare, så väl där fram som bak. Vet inte om det är stötdämparna eller om det är fjädrarna som är den felande länken. Jag har provat att sätta fjädrarna på den lösaste inställningen, men den är i alla fall för hård. Jag gillar min skoter , men inte nöjd med dess fjädring. Den vill inte flyta över guppen som jag förväntar mig av en maskin i denna prisklass.
Är det någon som har erfarenhet av att byta ut stötdämparna till ställbara modeller ?
RS Venture GT har bättre stötdämpare, men har aldrig kört något sådan modell så jag vet inte om den upplevs mjukare. Är det någon som har erfarenhet av att ha kört bägge modellerna ?

Kan det vara så att dämpare från APEX passar på Rs Venture , i framvagn och som främre boggiedämpare ?
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Min -12 TF går också mjukt men den känns betydligt instabilare än min gamla Venture 600. Jag satte fjädrarna i framvagnen på hårdaste läget vilket gjorde lite nytta. Pratade med 2 återförsäljare och båda sa samma sak. Maskinerna är inte anpassade till svenska leder när de kommer hit utan åf brukar spänna något band fram på boggien ca 2 cm släppa av på framfjädringen i boggien och innan maskinen säljs. Förmodligen är inte det gjort på min skoter. Jag ska fixa det nästa gång jag åker till skotern
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag gjorde de föreslagna ändringarna och skotern blev bättre men inte bra. Idag såg jag att slidesen var kraftigt slitna i bågen längst fram och inte där de brukar vara slitna. Jag släppte av ännu mer på boggifjädern fram och spände banden två hål till för att lyfta boggin. Åkt nästan 5 mil efter detta och nu går skotern som den borde gjort från början.
 

DHYamma

Medlem
25 aug 2018
15
2
3
43
Arvika
Hej, har en 2006 och håller på att försöka ställa in fjädringen - inte lätt. Har skidorna på mjukaste nu, har släppt på främre boggiefjädern och har bakre på medium. Från att ha varit mkt tippig så är den nu mindre toppig men upplever den mer tungstyrd. Någon som har hittat optimala inställningen? Kör med fullvuxen passagerare och pulka ibland.
Hjälp sökes!