Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite inköp efter alla mina funderingar i "sjuksängen" ...undrar om jag skall kunna få ihop detta till en snabbkoppling för kräninghämaren :)

Sen 2 bilder på lite mera helhet :)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
SÅ J**** brutal! ska du färga "ramarna" till vent hålen svarta, sticker ut lite väl mycke ?:)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Från detta hållet det kanske ser ut så...men från andra hållet så har man den polerade ramen + lite annat polerat så då tycker jag det passar bra in...sen tycker jag det är hetl OK att det "sticker ut" lite :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Pga av att jag saknar en del så kan jag inte fixa det sista på boggien innan jag får den. Så jag gjorde lite jobb på kräningshämmaren istället :)

Idén är att vid normla användning så sitter hylsan fastklämd ( med snabbklämman) på den långa M12 muttern. När jag vill koppla loss den för att inte ha någon kräningshämmarfunktion så lossar jag snabbklämman och drar ut hylsan till en lös M12 mutter som snurrar löst utanför :)

Byggde först en enkel jogg så jag vet hur kräningshämmaren är innan jag börjar jobba med den.

Här skall det kapas

Tillslipad krafthylsa som skall överföra kraften från den långa muttern som kommer på den andra delen av axeln :)

Såhär blir det ungefär då kräningshämmaren är "ihopkopplad"

Här kommer den andra delen av kräningshämmaren att svetsas på

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vridet är det tänkt krafthylsan skall ta ihop med klämman, klämman är mest till för att ta bort det lilla spel som finns mellan muttern och hylsan
Jag vet inte alls om det funkar i verkligheten :) ...funkar det inte är det ju bara fixa till det som det var innan.

Man måste ju våga testa :)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Man kan ju inte uppfinna hjulet utan att testa lite lösningar.
För övrigt så är det ett fantastiskt jobb du gör. Applåder!
Vridet är det tänkt krafthylsan skall ta ihop med klämman, klämman är mest till för att ta bort det lilla spel som finns mellan muttern och hylsan
Jag vet inte alls om det funkar i verkligheten :) ...funkar det inte är det ju bara fixa till det som det var innan.

Man måste ju våga testa :)

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Om du får de där att funka så är de ju hur grymt som helst! Men i teorin ser de ju ut att funka:) du är för säker:)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår svetsa jag ihop grejerna till kräninghämmaren. Men då jag skulle montera ihop allt så märkte jag att dom små stagen som kopplar ihop A-armen med kräningshämmaren nog inte är OK. Mina är vinklade olika mycket på höger/vänster sida om man kollar rakt framifrån. Har försökt googla på lite bilder och dom jag hittat så ser det ut som att dessa stag skall vara helt raka :(

Får kolla vad priset på nya är eller om det blir att försöka rikta dom jag har innan jag kan montera ihop allt igen.