Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Jag har ju nämt att jag håller till i södra Dalarna vintertid...där jag också använder skotern...typ max 2h från Mora där redaktionen väl håller till ;)
Var mer exakt i södra Dalarna är det. Skulle ju vara kul o se skapelen ute på fältet.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ifjol var jag och kollade på Svenska Rallyt vid Gravendal ...lär väl bli samma iår....så där kan det ju finnas möjlghet att få en skymt av den live :)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Vore skitkul för dig om du fick bygget publicerat i tidningen!
tror däremot att det dessvärre inte kommer ge oss forumläsare så mkt, kan ju inte förvänta sig så mkt bättre täckning av en tidningsartikel som denna tråd! Eller har du massa smaskigheter du har dolt för oss?
Ligger de en nytromotor och ruvar någonstans i garaget?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nej rent tenikmässigt finns det nog inget som jag inte dokumenterat i denna tråd :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen skulle väl ett reportage blir lite annorlunda än bara ren teknikfakta som det lätt blir i en sånhär tråd :). Här finns ju inte min atankar och funderingar på allt runtomkring bygget utan bara bilder på resultat :)

Vi får väl se vad det blir :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
För er som väntar på uppdateringar så kan jag säga att jag väntar på lite material så jag kan fixa det sista på boggien....sen blir det montering av den....ja och efter det så är det väl bara lite nya dekaler innan den är "klar" :)

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Hur blir det med motorn? för de är väl de ända jag inte sett nåt om :nuts:
Vorre ju rätt tråkigt med en orginal motor, med det där utseéndet.. :blink1:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Motorn blir orörd...tyvärr. En turbo skulle sitta fint men tyvärr så finns inte pengar till en sån. Och det är ju i princip det enda alternativet...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Nu är det så att man behöver bara vänta till nyår så vips har man fått en ny budget.. Och sen om du jämför sveripriser med usa priser så kan du tillockmed tjäna en slant och då ligger du ju plus på budgeten..Jodå det funkar bra att lura sig själv :)

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
53
Sa Svartbyn
Bra tänkt Asker!!! Funkar det med frugan? Eller måste man låta henne få nytt klippkort på IKEA?
ursäkta OT...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Allt är möjligt om man har pengar till det :)

Nu kommer jag att köra med skotern som den är i vinter så får vi se vad som händer efter det. Men skulle ett turbokit dyka upp till rätt pengar så skulle det nog vara svårt att låta bli :)
Samtidigt är jag lite kluven med att skruva för mycket med moton...detta eftersom jag inte har möjlighet till garage där jag kör och har skotern vintertid. Med trimmad motor så känns det som att man behöver ha större möjlighet till att kunna se över skotern...också mera möjligheter att kunna tuna in skotern på variatorsidan.

Asker: Jag har kollat på Turbokit på andra sidan pölen också men dom ligger i ca samma pengar som här :(

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skall man ha i en trippel = Nytro motor så kostar dom ju minst lika mycket som ett turbokit :). Sen är dom ju bredare så det lär bli mycket som måste byggas om får att få plats med den motorn.

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Om du mäter bara motorbreden så går den in mellan chassi sidorna, men du måste göra om alla infästningar rätt mycke:)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
...sen är väl frågan om det inte är bättre att börja om med en Nytro då-med ursäkten att "det är billigare än att montera en Nytromotor i Phazern" till frun.. ;)
Fö känns inte turbokiten heeelt trygga till just Phazern i mina ögon.
Jag skulle kört na om det var min!