Yamaha Phazer död!!

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tjena!
Har en Yamaha Phazer 480 ll:a st års mod 91!
Har gått ca 1500mil och eller har varit i gott skick!!

Efter jag gasade fullt blöt snön så bara bööööööö och det vissade sig vara snus torrt med andra ord soppa torsk! (blandar olja i bensin)
Så när man startar han (känns som typ 1/3 av kompet är borta) går han som en kratta, rasslar och går dåligt!! (typ som på en cylinder...

Cylindrar bort lixså topp och kolvarna, allt ser helt och fin ut (dock så ser det ut som typ mässingsränder i neder delen av cylindrarna) Annars ser allt fint ut :yuck::notrust:

Mhm nya stift 6liter i han jaha?
Fin gnista...
Soppa...

snälla någon som kan hjälpa??

Mvh Anders
 
Last edited:
E

eMe181

Sv: Hjälp!! Yamaha Phazer död!!

Hmm, Skuren är den då inte för då skulle den vara pall...

Testat kolvringar?
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Sv: Hjälp!! Yamaha Phazer död!!

ta å kolla kompen så du ser vad du har för kilotryck... sen kanske det inte skadar att rengöra förgasar.. kolla bränslepumpen.. slangar.. när du redan håller på att kolla...
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Sv: Hjälp!! Yamaha Phazer död!!

ta å kolla kompen så du ser vad du har för kilotryck... sen kanske det inte skadar att rengöra förgasar.. kolla bränslepumpen.. slangar.. när du redan håller på att kolla...
Föggarn är rengjorde i diesel över en natt sedan gnusade med t-röd där så tog jag svets tråd och pillade ut allt ur alla munstycken plus att nålsäte och nål ventil gjordes rent!

:/

det raslande ljudet gör mig mest rädd :/
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Sv: Hjälp!! Yamaha Phazer död!!

Om den rasslar oroväckande skulle jag rekommendera att riva motorn och kolla efter då det kan va något lager som är slut, och om ett sådant skär ordentligt blir det inge bra!
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Sv: Hjälp!! Yamaha Phazer död!!

Älv......
Det var det jag var ute efter! Tack! Blir att riva blocket något då....
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Sv: Hjälp!! Yamaha Phazer död!!

Hei.

Hvis du har p-box som er ødelagt, vil du få problemer med å holde motoren i gang. Da går den kun på full gass. Sjekk med startgass rundt p-boxene.
Sjekk om ringene har mistet fjæringsevnen(spänningen). Da vil du miste kompresjonen.
Ta bilder av stempel og ringer og legg ut her. Lettere å stille diagnose da.
Og ta et komp test. Du skal vel ha mellom 8-9 kg.

Mvh

Ole Bach