Yamaha phazer 480 87:a Problem

mats78ols

Medlem
26 aug 2009
14
0
1
Uppsala
Hej!

Jag har köpt en phazer 87a som jag inte blir klok på.

Den går endast på choken. När jag inte chokar stiger varvet kraftigt och sedan dör den efter ca 30 s, vid körning går den bra i 30 sec efter jag slutat choka sen känns det som att soppan tar slut som att den går torr ? Känns inte bra att köra för mycket då jag är rädd att bränna kolvarna.

Kan tillägga att jag gjort rent förgasarna 3 ggr noggrant, bytt alla soppa slangar kontrollerat vacuum slangen, soppa pumpen samt bytt olja, tändstift, bränsle.

Vad kan det vara för fel?
Hur kraftigt tryck ska soppapumpen ha?
Jag köpte den med orginal pipa på ser dock ut som det suttit en annan pipa på tidigare kan bestyckningen vara fel?
Hur många varv ska pilot skruven på förgasaren vara uppskruvad?

Jag är nybörjare på skotrar så jag är tacksam för alla svar.:)

Mvh Mats
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Ur soppa pumpen ska det vara så pass tryck att det "skvittrar" ur den i alla fall.
Har du kollat med start gas om den får tjuvluft i vev tätningar eller cyllinderfot samt insugsgummin.
 

mats78ols

Medlem
26 aug 2009
14
0
1
Uppsala
Hej

Det "skvittrar" ur pumpen så då är alltså den troligtvis hel.
Jag har provat med start gas runt hela motorn utan effekt men motorn gick då på choke. gummit mellan motor och förgasare ser lite spruckna ut på utsidan men hade lös det ena och på insidan såg det fint ut.
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Ja då låter det ju som om pumpen är hel i alla fall för det behöver inte vara nått direkt "tryck" från den ... har du kollat om kolv kapporna är hela? dvs kollat in genom utblås och insug... kan få sån symptom om dom är av.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Har du kollat hur tändstiften ser ut? Verkar den gå torr? Stiften ska vara gyllenbruna om det är bra. Är dom åt vita hållet går det för varmt (snålt).
Tror orginalinställningen ska vara 1,5 varv ut från indraget läge på pilot skruvarna. Du har små nipplar upp till på förgasarna där du kan koppla på vakuum klocka för att se att gasarna är synkade samman.

Om du sprutat startgas runt hela motorn även runtsprickorna utan effekt borde det inte vara tjuvluft någonstanns.

Ganska enkelt att plocka loss cylindrarna för att kolla kolvarna om du är osäker på dom. Du behöver dock antagligen en övre packningssatts då du ska montera ihop igen. top packningar samt cylinderfotspackning. Packningarna mot reedventilen brukar klara sig men tror den brukar ingå i kittet i alla fall.

Om du inte börjat köra ännu kolla upp fläckten och fläkt rem så att lagret till fläkten och remmen är ok. Går fläckten så varmnypper den ganska snabbt på vänstra cylindern.
 

mats78ols

Medlem
26 aug 2009
14
0
1
Uppsala
Jag har inte kollat tändstiften efter att kört den helt torr bara efter choke körning och då har dom varit svarta.Nästa gång jag är upp ska jag köra den tills den dör utan choke och sedan kolla färg.
Har haft pilot skruvarna uppe 1 varv då jag tyckte att jag läste i något inlägg att det var orginal inställning, samt att dom skulle vara lite mera inskruvade om skotern gått mycket dvs slitage på skruvar. Blir till att skruva upp dom lite och testa igen. bra tips det där med vacuumklockan har undrat vad dom varit till för.

Har ej kollat lagret på fläkten. Bör jag ta loss fläkten eller är det bara att "rucka" på den?

Har du något tips på var jag kan köpa nya förgasar skruvar till ett hyfsat pris? Behöver även torrissionstaven till hastighetsmätaren.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Kontrollera även att gummipluggarna i förgasarna sitter på rätt plats.
Jag lyckades med att skifta plats på dom, och då gick min Phazer väldigt dåligt, den bluddrade och fyrtaktade, och saknade helt styrka.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur dom skall sitta.
Det jag menar är att två av tre hål i varje förgasare skall vara pluggade i flottörhuset med små gummipluggar.
Kanalen i mitten skall vara pluggad, och så en till.
Men en garvad mekaniker vet säkert hur dom skall sitta (om du inte är helt säker på att du har satt tillbaka dom rätt).
M.V.H
/Tobias
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Låter som förgasarfel trotts rengöring. Har du verkligen rengort nålventilen för inkommande soppa till flotörhuset och ställt flotörhöjden rätt? Låter som flotörhuset är snustorrt.
orsak felställd flotörnivå
Skit bakom nålsätet eller i nålsäte. Hela nålsätet måste lös så man kommer in bakom för rengöring

Bäst vore att byta förgasare till vanliga hedeliga enkla mikuni vm gasare. yamahas gamla 70-80 tals förgasare kan verkligen krångla på dom mest mystiska vis. Dom kan slå igen totalt inne i kanaler så man aldrig någonsin får ren dom. Samma sak med yamaha båtmotorers förgasare frå 70-80 talet.

Kolla även så reedventilerna i insuget är hela!
 

mats78ols

Medlem
26 aug 2009
14
0
1
Uppsala
Har nog satt gummipluggarna på rätt plats var ganska noga med det + att jag kollade en extra gång på nätet.

Jag tog loss nålventilen och blåste rent allt med tryckluft men tog inte loss hela nålsätet och ställde inte heller om flottören. Jag såg dock att flottören i den ena gasarn varit limmad tidigare men verkade ej vara fylld med soppa.
Borde nog byta den ena flottören och prova att ta loss nålsätet för rengöring.

Någon som vet en bra sida att köpa förgasar delar?

Tack för alla tips det behövs:) höll på att bli galen.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Håller med Boost III, byt till en mikuni om du är säker på att det är förgasaren som jäklas! Förgasardelar är dyrt och du är snabbt uppe i samma summa som en beggad mikuni kostar. Min ET betedde sig också riktigt konstigt och fick ibland för sig att den skulle ha en massa choke för att inte stanna, fast än jag rengjort förgasaren i sinne. Köpte en mikuni 34 för en 300 kronor och satte dit och sen dess har den fungerat klockrent.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Gör ett sista försök med nålventilerna.. Ta lös dom helt för det kan vara färgflagor som slår igen hålet till nålventilen. Du behöver inte byta ut vare sig nålventiler eller floör såvida den inte flödar över. Det enda problem du kan få om nålventiler eller flotör läker är just överflödning . Du har tvärtomfel Inge bränsle. Grundställ flotörena så att dom stänger ventilerna helt när flotören är parrarellt med packningsyta flotörkopp. Ska inte gå blåsa genom nålventilen när flotörerna är parrarella med packningsyta då har du hyffsat rätt flotörhöjd.

Ryck lös alla yttre vacumslangar och dräneringsslangar för att eliminera felkopplingar. Den funkar lika bra utan dessa slangar

Om lågfartsmunstycket och högfartsmunstycket är rent efter denna modd och det kommer in soppa till flotörhusen så ska fuggarna funka.

Kolla även så Boostbotteln mellan insugen sitter på platts så ingen odåga kastat bort den och pluggat insugen!! En phaser utan BB går inte bestycka in hur man än bär sig åt så Boostbotteln är hutlöst viktigt på just Phaser!!
 

mats78ols

Medlem
26 aug 2009
14
0
1
Uppsala
Ska kolla upp flottörinställningen nästa gång jag åker upp.
Funderar på montera en handpump (likadan som sitter på båttankar) mellan tank och soppapump för att vara säker på att den inte tar ngn luft från tanken. Kan det bli så att pumpen inte orkar dra soppa igenom den?

Provar med dessa gasare ett tag till då det verkar svårt att ta reda på modell och att göra alla inställningar på en gasare som inte gjord för skotern.

Boostbottle sitter på plats och verkar vara hel:).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Bra ide med båtpump.. Du kan även ta soppa från en ovanliggande lös moppetank eller petflaska med självrinning.. Ingen soppapump behövs då. Påsåvis utesluter du även pumpmembranfel såsom läkage tillbaka tillvevhus. Läkage tillbaka till vevhus kan få underliga motorfenomen !!

Ja prova in i det längsta med dessa gasare då det som sagt krävs svår bestyckning av nya gasare. men om du måste köpa nya så sikta på från annan motor på liknande hk och cc så är bestyckniongen inte allt för besvärlig. Exempel Lynx/rotax gls 3500 TROR jag har lagomt stora gasare. Och alla tripplar 600-700 polaris har lämpligt stora mikunisar . Finns billigt i överflöd av dessa gasare
 

NHK

Medlem
5 feb 2012
18
0
1
vilhelmina
Har en yamaha phazer 480 89a Har ploblem i förgasaren de e ju tre håll men vars ska gummipluggarna sitta ........
 
Last edited:

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Håll i förgasarna som dom skall vara monterade på skotern.
Vänd sedan på hela paketet så att du kikar ner i flottörhuset.
Nu ska du plugga mittenhålet, och det högra hålet på båda förgasarna.
M.V.H
/Tobias