Yamaha Phazer 1989 förlängning av boggie -hur man kan göra

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Hej, tänkte visa med lite bilder hur man kan förlänga en Phazer boggie. Jag hade problem med att en 136"/345cm lång matta satt för tajt, så jag skaffade mig en 141"/358cm matta istället. Den var dock alldeles för lös... Men kom på hur man kan lagomt enkelt förlänga boggien för att få en 141" att passa.

Det enda som behövs är två stycken M8 muttrar, några borrar, loctite och tid. Hålen är 8mm och var noga med att för-borra med mindre borr först så att det blir rakt.


Bild 1: hur det var från början

29564

Bild 2: efter förlängning

29565

Bild 3: efter montering

29566

Bild 4: visar att knappt 2/3 av mattspännaren används för att få 141"/358cm mattan att sitta bra.

29567
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Bra gjort 👍
Jag skulle nog i tillägg svetsa på en förlängning framåt på kedjesträckarplåtarna, till det nu övergivna fästhålet i boggieskenan. Då minskar stressen på skenornas bakände, som nu ska orka med påfrestningarna med bara två skruvar väldigt nära varandra.
 
Reactions: dieselbrum

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Kör försiktigt bara.. för belastningen på skruvarna ökar med ca 4gg. Så risken att skruven klipps eller hålet i aluminiumskenan rivs bort är betydligt större nu.
 
Reactions: dieselbrum

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Bra gjort 👍
Jag skulle nog i tillägg svetsa på en förlängning framåt på kedjesträckarplåtarna, till det nu övergivna fästhålet i boggieskenan. Då minskar stressen på skenornas bakände, som nu ska orka med påfrestningarna med bara två skruvar väldigt nära varandra.
Jag funderade också på någon slags armering. Tråkigt om skenan sprängs då man är efter nån led långt borta. Jag postar ytterligare bild om jag hittar på något.