Yamaha nytro startar bra men dör flera ggr

Metal666

Medlem
30 jan 2022
8
0
1
39
Piteå
Starta den kall går några sek sen dör den gör om samma grej ibland 5-6 ggr . Till slut startar den upp bra om jag ger gas.. kan det bara vara tändsiften som är sura? Jag hör ju bränsle pumpen gå . Och start relät kan det ju inte vara då ska den väll inte starta ens?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Hur höga varv ligger den på tomgång när den är varm? Den ska ligga på ca 1550 varv varm om tomgången är rätt justerad och tomgångsregulatorn funkar.
Om tomgången är rätt justerad så kan de va fel på tomgångsregulatorn.
Vid kallstart ska tomgregulatorn höja tomg till 2200 varv under en tid tills motorn blir varmare och tillslut gå ner på ca 1550v. Om tomgregulatorn kärvar pga skit i luftventilen eller att den fryser fast om de kommit in fukt så får man likn fel som du har. Om skotern står ute i kyla så ta in den i varmgarage för att utesluta frysning.
Om de inte duger plocka loss regulatorn och försök hitta skit som gör att ventilen går trögt.
Om den är väck borde de ge felkod.
De är inge fel på tändstiften ivf.
 
Last edited:

Metal666

Medlem
30 jan 2022
8
0
1
39
Piteå
Hur höga varv ligger den på tomgång när den är varm? Den ska ligga på ca 1550 varv varm om tomgången är rätt justerad och tomgångsregulatorn funkar.
Om tomgången är rätt justerad så kan de va fel på tomgångsregulatorn.
Vid kallstart ska tomgregulatorn höja tomg till 2200 varv under en tid tills motorn blir varmare och tillslut gå ner på ca 1550v. Om tomgregulatorn kärvar pga skit i luftventilen eller att den fryser fast om de kommit in fukt så får man likn fel som du har. Om skotern står ute i kyla så ta in den i varmgarage för att utesluta frysning.
Om de inte duger plocka loss regulatorn och försök hitta skit som gör att ventilen går trögt.
Om den är väck borde de ge felkod.
De är inge fel på tändstiften ivf.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Den här går ju inte rengöra
De enda man kan göra är att spruta på bräklen över fjädern och toppen på ventilen och blåsa med tryckluft några ggr .Och kolla om de är klägg inne i aluminiumhuset där ventilen ska öppna och stänga ett borrhål.
Den där idle control som den heter är dyr ny och rel dyr beg så de vore bra om du fick låna en för test för de är absolut inte 100% säker de är den som jäklas.
 

Metal666

Medlem
30 jan 2022
8
0
1
39
Piteå
Hur höga varv ligger den på tomgång när den är varm? Den ska ligga på ca 1550 varv varm om tomgången är rätt justerad och tomgångsregulatorn funkar.
Om tomgången är rätt justerad så kan de va fel på tomgångsregulatorn.
Vid kallstart ska tomgregulatorn höja tomg till 2200 varv under en tid tills motorn blir varmare och tillslut gå ner på ca 1550v. Om tomgregulatorn kärvar pga skit i luftventilen eller att den fryser fast om de kommit in fukt så får man likn fel som du har. Om skotern står ute i kyla så ta in den i varmgarage för att utesluta frysning.
Om de inte duger plocka loss regulatorn och försök hitta skit som gör att ventilen går trögt.
Om den är väck borde de ge felkod.
De är inge fel på tändstiften ivf.
Det var insugsgummit
De enda man kan göra är att spruta på bräklen över fjädern och toppen på ventilen och blåsa med tryckluft några ggr .Och kolla om de är klägg inne i aluminiumhuset där ventilen ska öppna och stänga ett borrhål.
Den där idle control som den heter är dyr ny och rel dyr beg så de vore bra om du fick låna en för test för de är absolut inte 100% säker de är den som jäklas.
Jo rengjorde den.. men hittade läckage på ett av insugsgummina så det är nog garanterat gummit .. tack för hjälpen😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Det var insugsgummit

Jo rengjorde den.. men hittade läckage på ett av insugsgummina så det är nog garanterat gummit .. tack för hjälpen😁
Ok va bra! Va de hål eller sprickor i insugsgummin mellan spjällhus och topplock? Om de läcker mellan luftburk och spjällhus så brukar de inte påverka något.
 

Metal666

Medlem
30 jan 2022
8
0
1
39
Piteå
Ej tagit lös gummina men det var mellan spjällhus o topplock.. sprayade brakeclean och då höjdes tomgången .. bara på ett gummi men beställt 3 nya.. äre jobbigt byta ?? Har ju liksom redan skruvat isär hela skotern känns det som 😆