yamaha nytro går dåligt efter varmgång

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tjena har en nytro x-ride 2013 som stannade för mig förra veckan hade lega å kört på en älv och när jag vek av så tändes temp lampan och skotern tvär dog. Hittade felet att den slagit igen 2 stift så bytte dom men den går inte bra ändå och går varm väldigt fort. Va kan felet vara? Kan toppen vara knäckt?
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tjena har provat å byta stift och en tändspole för att den gick av när jag skulle dra upp den. Nu går den bra ända till den blir riktigt varm då börjar de å misstända. Va kan felet vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ingen tycks veta vad de är men de låter som att statorlindningen är väck. Då kan motorer gå bra sålänge de är kall men missar eller stannar varm.
Mät upp statorn helt kall och kör sedan motorn varm när den börjar klatra och skynda dig mäta igen. De går även skruva lös statorn och mäta den kall och värma den med varmluftspicka. De jobbiga är dock att ohm värdet kan visa rätt värde om motorn slås av dvs inte vibrerar.
Hur som leta reda på rätt ohm värde och i vilken kontakt samt vilka kabelfärger du ska mäta mellan. Om du har tur visar ohm värdet fel redan kall och då är de solklart statorfel.
En yamaha verkstad bör ha verkstadsboken till denna motor så dem vet värde och vart de ska mätas, men prova goggla först.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett tips jag har skrivit många gånger förut, men som fortfarande tål att upprepas:
Ohmmät flera gånger och polvänd instrumentet mellan mätningarna. Om det blir olika värden när du polvänder, så är det säkert något som inte är friskt i lindningen.
Prova också att ruska om motorn eller dra några gånger i startsnöret mellan mätningarna, om värdena ändrar sig då är det också ett tecken på att något inte är bra.
Ha dock inte instrumentet inkopplat medan du drar i snöret, om lindningen är frisk kan den ge så hög spänning att den förstör en billig, dåligt skyddad multimeter som är ställd på ohmmätning.

Tänk på att koppartråd får ökad resistans när den blir varm, så om alla mätvärden ligger upp till 10-15 % högre vid varm motor än vid kall så är det inget onormalt. Alla lindningar i statorn bör dock ändra sig procentuellt lika mycket.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tjena har frågat inne på yamaha center vad dom trodde kunde vara fel så dom tyckte att jag skulle byta stift å prova. Har gjort det nu är då går den klockrent ända tills temp lampan tänds sen blödrar den bara igen å får den så i en timme funkar den fint igen tills temp lampan tänds. Va varför blir det så?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kolla så olja resp glykol ser bra ut.
Lufta kylsystemet och kolla att fläkten startar.
Kolla även termostaten så den är ok.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om den går dåligt just när lampan tänds så är de som sagt säkerhetsystemet som hoppar in. De kan vara massor av orsaker typ urkokat kylarvatten alt läcka spräckt kylare men även själva vattenpumpen kan stå stilla eller impellern är väck.