yamaha nytro felkod 43

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tjena var ute å körde i söndags och och efter en heldags åkning så var vi på väg hemåt men då stannade min x-ride 5 gånger inom 3km lät den stå 1 min per gång så gick det å köra en bit. Vad kan det vara för fel?
Har hört att vissa har problem med bränslerelä men då brukar dom väll vara helt död?
Skotern är en Yamaha nytro x-ride 2013
Tacksam för snabb hjälp!!!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det kan bli kondens och frost i relät så det funkar av och till. Byt till det röda solid state relät utan rörliga delar.

När du vrider på nyckeln hör du soppapumpen en stund om relät funkar som det ska. Är det panik ute i fält kan du kastbyta relä med fläkten.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Det sitter ett rött relä där redan.
Ibland när man vrider på nyckeln så låter det som att pumpen går trögt men om man vrider av å på igen så låter den som vanligt
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kolla kontakten och säkringen som sitter i startrelät, strömmen till pumpen går igenom säkringen där och vidare till relät och sen till pumpen.
Mina kontaktstift var rejält ärgade och gav dålig kontakt så pumpen tappade ström ibland, hade även problem med att relät började klicka utan att aktivera startmotorn, båda felen försvann vid byte av startrelät.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Hej!
innan du grottar ner dej i en massa "avancerad" el-mätning, du har väl kollat det enkla?
1.anslutningarna på batteriet (glappar det här har regulatorn ingen referens och kan ladda lite hip som happ)
2.laddspänning stillastående och på varv, får inte vara för låg ELLER för hög.
-har haft det problemet på gummans R1:a på den hade ladd regulatorn tackat för sej och gått vidare pga han vi köpte den av körde med slut batteri...
3.batteriets kondition, tex kortis i en cell kan skotern starta (dock inte om batteriet är varmt) men laddningen från motorn blir "anorlunda" :)
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tjena.
Hittar inget fel har kollat alla kontakter jag kan hitta å sprayar kontakt spray på dom. Provade med Ecu relä å batteri från farsans x-ride men får samma fel kod ändå. Vad kan felet vara då?
Nån som vet vart man kan få tag på ett elschema så man ser vart alla sladdar går?