Yamaha MM700 2t olja problem

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Hejsan.

Har problem med att min skoter drar väldigt mycket olja.
Det finns ju en delning på wiren före oljepumpen som man skall kunna ställa förbrukningen, den är helt ihopgängad, och om jag tänker rätt, så är då wiren slakad till max, skruvar jag isär donen, så blir ju den längre=mer spänd wire=drar mer olja, eller tänker jag fel?


Ser jäkligt bökigt och trångt ut att komma åt oljepumpsarmen, man skulle ju isåfall kunna klicka om den lite, eller blir väl tvungen ifall ovanstående påstående är rätt tänkt från min sida.

1liter olja tog den idag på 7mil... otrevligt när lampan börjar blinka :(
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Om den är maxihop skruvad så går nog pumparmen tillbacka för långt. den kan få lite på fullgas och på tok för mycket på lågfart.
Prova att justera den till 22mm mellanrum på virehöljet och justerskruven. Det är 22mm på viper'n men jag vet inte om det är annat på mm700.
Värt att kolla och se om det blir bättre annars så byt pump.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Ska kollas, men det kan ju vara så att wirendelen som sitter i nippeln på oljepumpen är tight ställd, dvs att den ligger och drar fastän justerskruven inte är skruvad på. "nån" som vill vara extra säker eller liknande.

Som det är nu så blir det dyrt att åka skoter :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
7 mil = 20 liter soppa, 1liter olja blir då 5%. Låter mycket.
Ladda ner manualen, där finns spec o bilder hur du justerar.

Eller så har kabeln dragits isär när förra ägaren tog lös luftburken...kolla det först.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
kollade förut, och höljena till wirarna går in fint i justerdelen som sitter där, men skall kolla upp allt mer noga, för jag vill inte riva ur halva motorn bara för att ta mig ner till oljepumpen, är så satans trångt.

Antar att veven smörjs med 2taktsolja?

annars kan man ju alltid blanda själv.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Styret är ju även det höjt maximalt vad orginalwirarna räcker till, har borrat och dragit dem genom luftburken.

Dock tycker jag inte wiren till oljepumpen känns sträckt på något sätt, då den känns lös och ledig under huven, kanske kan bli en spänd effekt endå.

Flåt för dubbelpost, men det kändes som relevant info.
Har dock inte hunnit med att gå igenom något mera ännu.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Spelet mellan höljet och sträckaren mitt på wiren hade måttet 26mm, enligt bok skall det vara 23mm.

Ställde den på 22mm, men ser när jag lyser ner på oljepumpen att armen rörs vid minsta lilla beröring på gasen. Så antagligen är wiren för kort.

Har fått höra att på Viper mountain årsm. 2003 så är gas & olje wire längre, och endast på den årsmodellen, nån som vet om det stämmer? Isåfall kan man ju köpa en sån wire istället för att böka vidare med nåt halvdant.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Ingen som kan svara på hurvida gas och olje wiren är längre på just 2003 års utav Viper M?

Yamahacenter är tyvärr inte till någon hjälp då dom tydligen inte lagerför wirar(beställningsvara).

Känns onödigt att beställa hem en wire om den nu inte visar sig vara av längre modell.

Och vill i största mån inte tillverka en egen då det känns vettigare med orginal justeringen mitt på wiren.