yamaha matta

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
Hej

undrar lite om nån vet vad det är för delning på venture matta från 94?
ska byta matta å tänkte förlänga skotern till 345. så köpte en beg matta och tänkte inte på att drivhjulenn kan vara ett sånt problem.
på storuman sa dom bara att dom skulle sicka ner drivhul när dom fick hem dom från finland. å de gjorde dom fast det var juh inte rätt.
stod 41 del 1 vet nån vad det står för
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Forsberg skrev:
Hej

undrar lite om nån vet vad det är för delning på venture matta från 94?
ska byta matta å tänkte förlänga skotern till 345. så köpte en beg matta och tänkte inte på att drivhjulenn kan vara ett sånt problem.
på storuman sa dom bara att dom skulle sicka ner drivhul när dom fick hem dom från finland. å de gjorde dom fast det var juh inte rätt.
stod 41 del 1 vet nån vad det står för
Enligt Rinab så är delningen 2,52 på en yamahamatta till venture och vad jag kan se så är det den mest vanliga delningen på både Ski-doo, Polaris och Arctic.
Vilken maskin har mattan suttit på förut?

Vad 41 del 1 står för har jag ingen aning om men det borde väl Storuman kunna svara på.
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
va in å kolla upp det där på trängmaskiner i sundsval.l dom sa att det var yamahas delning som sitter på många av deras äldre maskiner och att drivhjulen förmodligen inte skulle passa på axeln. så det blir att köpa ny matta.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:) Hmmmmmm....

Knivigt det där.

Mig veterligen så har ALLA maskiner av ALLA fabrikat den sk. 2,52" delningen av mattan.

Denna delning av mattan infördes som en slags standard i branchen ca. 1990.

Att en Yamaha som är ifrån 1994 inte skulle ha den "vanliga" delningen verkar vara mycket konstigt !!

( En framtida delning verkar bli den sk. 3" delningen, men den är inte införd ännu ! )



Kan det kanske vara så att de ifrån skroten har tagit en chansning och skickat dig rätt längd osv. men att den har annan delning och således egentligen hör till någon 80-tals maskin ???

- - -
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Förr i tiden körde ju Yamaha med 1,97" delning på vissa maskiner...har du 6-kantig drivaxel? Isåfall passar kanske drivhjul från ET 250? (340'n hade 4-kantig axel såvitt jag minns).
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
lagt ner det där nu köpt en skidoo matt ist. jo dom sa nåt om att det var från nån gamm yamaha på terängmaskiner. har handlat färdigt från storuman...
Tack för inläggen.