Yamaha Exciter II goes MountainMax

TDI

Medlem
6 jan 2011
48
0
1
Luleå
Så efter lite tjat från min käre kusin Daniel (som även han huserar här på forumet under "Prankster_76") så är man igång med en tråd på forumet.

Efter att ha varit skoterlös under en herrans massa år bestämdes det att en "billigskoter" skulle inhandlas för att leka med under fina vårdagar. Hittade en Yamaha exciter II av 1991 års modell. Ingen värsting men billig. Har haft den nu i två år och har inte alls kört så pass mycket som man tänkt. Vintern som var spenderades största delen i garaget och där snickrades en BMW rallycross bil ihop. Men nu har tiden kommit till excitern. Har alltid varit sugen på att förlänga skotern. Sagt och gjort så inhandlades en ny 365 matta. Sedan fick jag tag på en boggie från en Mountain Max. Så det är här vi är nu. Projektet "Yamaha Exciter II goes MountainMax" ser sina första dagar.

Har börjat med boggie bytet. Ut rök den gamla boggien samt 307 mattan. Nya 8 kuggars drivhjul är monterade samt mattan. Håller på med inpassningen av boggien i detta nu. Fick smalna av främre bryggan på boggien då tunneln är smalare på excitern. Annars verkar det gå rätt så smärtfritt (ännu så länge i alla fall).

DSC_0109[1].jpg
Utgångsobjektet, Exciter II.

DSC_0169[1].jpg
Nya 8 kuggars drivhjul samt flatslide förgasare.

DSC_0170[1].jpg
365x38x32 ripsaw matta.

DSC_0180[1].jpg
Monterat drivhjulen.

DSC_0172[1].jpg
ProAction boggie.

DSC_0186[1].jpg
Test av boggie.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Fett! Man skulle kört på en sån boggie istället, blir hur fett som helst! Hur mycket blir sänkningen där bak? Nästa projekt för oss blir ju att få ordning på flatslidesen:)
 

TDI

Medlem
6 jan 2011
48
0
1
Luleå
Så nu ska man äntligen ta tag i forum delen av projektet. Har monterat boggien och tillverkat tunnel förlängningen. Samt fixat lite suspekta kabeldragningar. Nya flatside förgaser sitter på plats, funderar dock på om man skulle sätta dit uni-filter eller köra vidare på originalburken. Har även investerade även i en hydraulisk broms, då original är under all kritik. Här har ni lite bilder på galenskaperna.

DSC_0186[1].jpg
Inpassning av boggien.

DSC_0228.jpg
Hemma smidade drop brackets

DSC_0229.jpg
Drop brackets och boggien på plats.

DSC_0230.jpg
Början på förlängningen av bandtunnel.

DSC_0231.jpg
Förlängningen och bakre kylaren på plats.

DSC_0255.jpg
Kylslangarna krävde ett smärre ingrepp i dynan.

DSC_0257.jpg
Ny lyftbåge under tillverkning.


DSC_0258.jpg
Lyftbåge.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Strålande käre kusin! Vart för jävla bra! Ska bli kul och se jungfrufärden, lär gå aningen bättre i snön nu:)
 

TDI

Medlem
6 jan 2011
48
0
1
Luleå
Så har man varit å gjort ett pass i garaget. Då var man helt klar med förlängningen av bandtunneln. Här kommer lite bilder på dagens aktiviteter.


DSC_0273.jpg
Svetsade in rör så man inte drar bågen platt.

DSC_0277.jpg
Inpassning.

DSC_0279.jpg
Lackerat å klart.

DSC_0280.jpg

Nu ska bara resten av tunneln få sig lite ny färg. Sen så är jag på jakt på en ny dyna. Typ en polaris pro x dyna. Om nån ligger på en sådan, och vill bli av med den skicka mig ett pm så kanske vi kan göra en deal.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Vart riktigt bra det där:) Smart att kapa gamla bågen just där (blev en naturlig och estetisk övergång) det är såna här gånger man svär över att man ska ha så bråttom.... skulle gått på en 365 boggie med facit i hand.Nu behöver vi bara hitta en lämplig fladderstänka
 

TDI

Medlem
6 jan 2011
48
0
1
Luleå
Jo då, jag blev då nöjd. Å sen så är det alldrig försent att förlänga ytterligare ;) . Som det ser ut nu så blir det en stänkskyddsduk. Om man nu inte springer på nå snyggare. Sen så skulle man hitta sig nå v-max framdämpare, så man får lite längre fjädring.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Japp och dom dämparna är ju inte helt enkla att finna...skannat hela nätet efter ett par nu. Mailat en del få se om man får något napp:) Hittar du ett sätt att få mina vx 750 att passa så har du ju dom..
 

TDI

Medlem
6 jan 2011
48
0
1
Luleå
Så fortsätter galenskaperna. Har i helgen monterat hydralbroms på excitern. För inte fan var det bra bromsar på skotern. Kom över ett ok och tillhörande handtag från en srx. Blev även tvungen att montera en större bromsskiva så att oket skulle nå in till skivan. Ökade skivdiametern från 160mm till 225mm, borde också göra sitt till att man får bättre bromsar.


DSC_0317.jpg
Här syns den nya skivan. Svarvade ner gamla skivan 10mm och sen nitade jag fast nya skivan i den. Blev även tvungen att kapa ner original ok fästet så att skivan skulle gå förbi.

DSC_0319.jpg
Snickrade ihop ett nytt fäste till nya oket.

DSC_0318.jpg
Ock så var oket på plats.

DSC_0320.jpg
Monterade även dit ett par uni filter då inte original luftburk gick att få på plats med flatslide gasarna.


Nu så söker jag ett par kompletta fjäderben från en v-max 500 eller 600, så är det nån som ruvar på ett par sådana eller ska till å skrota ev-max 500 eller v-max 600 så får ni gärna tips mig om detta,
 

TDI

Medlem
6 jan 2011
48
0
1
Luleå
Så har man gjort premiär turen med gammeln. Gick riktigt bra i snön och det var alldeles tillräckligt med fäste i ny mattan. Dock så måste jag nog ner i munstycke då den vill bluddra lite på höga varv.


DSC_0320[1].jpg