Yamaha ET340 ingen gnista

stodd

Medlem
10 jan 2014
15
0
1
Hudiksvall
Hej,

ETn har gått hur bra som helst sedan vi skaffade den i början på vinter men helt plötsligt när vi ska använda den igen efter att den har stått några dagar så får vi inte igång den. Provade med start gas och men upptäckte att det inte gnistrar från nån av stiften när man sätter dem mot cylinderhuvud. Något standard problem? Tips mottages, tack!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
De kan vara någon dödarknapp/nyckel/dödmansgrepp/kabelhärva som är felande men om de är fel på någon komponent så sätter jag mitt kort på primärspolen som sitter fastlödd på tändplattan.
De kan även vara tändspole eller cdi box så har ni någon cdi att låna så prova det först. Tändspolen med tändkablarna kan de också vara prova en annan om finns.
Men som sagt jag tror mest på Primärspolen för den vibrerar sönder under årens lopp.

Länken visar en primärspole från en et 340 1985 men de är väl samma till många årg.
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha/El-delar/Laddspolar/Taendspole-primaer-Yamaha-220343.htm
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Skiljer tyvärr lite på både spolar och CDI-boxar på olika år när det gäller ET. Olika på vissa år mellan korta ET och Transporter också...

Men testa först att utesluta alla yttre felkällor som de som Boost beskriver, detta gör du genom att dra isär snabbkontakten med den svart/vita kabeln som kommer ut ifrån CDI-boxen. Då har du tagit bort hela dödarkretsen, och startar den då så får du choka ihjäl motorn eller rycka tändstiftshattarna.

Är din CDI-box av den modellen som har en vit snabbkontakt med två tråd i, en svart/vit och en svart/gul så måste du jorda den svart/gula när du dragit isär kontakten. Den svart/gula är till för gashängsbrytare och skall vara jordad när allt är normalt.
 

stodd

Medlem
10 jan 2014
15
0
1
Hudiksvall
Dödarknappen och dödmansgreppet är borttagen sedan tidigare, så det borde inte vara ett problem.
Han som körde den sisst upplevde att skotewrn blev mer och mer svårtstartad när den var varm samma dag den var igång senast.
Därefter stängde vi av skotern som vanligt men ingen tändning sedan dess.

CDI boxen heter 8H4-20.

Går det att mäta eller testa primärspolen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Dödarknappen och dödmansgreppet är borttagen sedan tidigare, så det borde inte vara ett problem.
Han som körde den sisst upplevde att skotewrn blev mer och mer svårtstartad när den var varm samma dag den var igång senast.
Därefter stängde vi av skotern som vanligt men ingen tändning sedan dess.

CDI boxen heter 8H4-20.

Går det att mäta eller testa primärspolen?
Ja de går mäta upp primärspolen om du hittar vilka kablar du ska mäta på och rätt ohm värde.
 

stodd

Medlem
10 jan 2014
15
0
1
Hudiksvall
Hittar ingenstans vilket värde det ska vara men jag mätte upp 3,5 ca. Någon som vet vilket värde det ska vara och som kan hjälpa mig?
 
Last edited: