Yamaha ET 340 tändspola bytt och den gick bra men plötsligt svår att få igång igen.

rafael

Medlem
19 nov 2010
24
0
1
Ekenäs, Finland
Hej! Ja tändspolan byttes på min Yamaha Entiser och den gick bra, men då jag kört sammanlagt ca. en och en halv timme stannade jag den. Lite senare skulle jag starta igen, men helt utan liv. Provade byta tändstift men hjälpte inte. Verkar nog vara tändningen, men skall testa det i morgon.
Speciellt är att den stannade inte under gång, utan jag stannade den och sen ville den inte gå. Skall åka ut i morgon och se på den. Men har någon något förslag vad det kan vara fråga om så tack !
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Och du har inte glömt/kommit åt en dödarknapp av misstag?
Lätt gjort, och inte nödvändigtvis det första man kollar....

Speciellt om man vet att man stängde av med tändlåset, och sen råkat trycka ihop dödaren på styret utan att märka.
 

rafael

Medlem
19 nov 2010
24
0
1
Ekenäs, Finland
Jo känner till det där med dödare på styret men brukar alltid nog kolla det.
Men hör och häpna, när vi kom ut efter en vecka som den stått, SÅ NÄR JAG DROG
TRE SLAG I SNÖRET SÅ STARTADE DEN. Och jag var så glad. Men idag följande dag skulle jag
provstarta i gen men inga liv. Vi försökte kolla gnistan men vi tyckte att vi inte såg någon gnista.
Svårt att förstå, Men tack för ditt svar MICKE. NU ATT FUNDERA PÅ ??
 

Brunrand

Rookie sledder
27 feb 2018
9
0
0
Arboga
Skumma fel med tändning? Intermittenta fel som uppstår till och från?
CDI-box? Eller bränsletillförsel. Har du en enkel spänningstestare med förmåga att mäta ohm kan du mäta upp det mesta förutom CDI:n. Och en bättre beg. sådan kan du hitta på blocket eller en ny på en av de större skotersidorna.
http://www.vintagesnow.com/Yamaha_files/88-89_Enticer_SM.pdf
Kapitel 7 för att mäta upp tändposlar och tillbehör.
 

rafael

Medlem
19 nov 2010
24
0
1
Ekenäs, Finland
Hej och tack för ditt svar. Gäller allt så Yamaha ET 340. Jag har nog en spänningstestare. Och tack för instruktionerna ang. den och så vidare. Den startade på måndag efter en veckas uppehåll. I går gick den inte. Men idag startade den med första draget helt fint. Stannade flera gånger och den startade. Sen stod den knappt en timme och då startade den inte. Undrar tom. kan detta ha med värme att göra.
Tack än en gång, skall fundera vidare. HAR NÅGON HAFT LIKNANDE PROBLEM ?
 
Last edited:

rafael

Medlem
19 nov 2010
24
0
1
Ekenäs, Finland
Hej och tack f�r ditt svar. G�ller allt s� Yamaha ET 340. Jag har nog en sp�nningstestare. Och tack f�r instruktionerna ang. den och s� vidare. Den startade p� m�ndag efter en veckas uppeh�ll. I g�r gick den inte. Men idag startade den med f�rsta draget helt fint. Stannade flera g�nger och den startade. Sen stod den knappt en timme och d� startade den inte. Undrar tom. kan detta ha med v�rme att g�ra.
Tack �n en g�ng, skall fundera vidare. HAR N�GON HAFT LIKNANDE PROBLEM ?
 

rafael

Medlem
19 nov 2010
24
0
1
Ekenäs, Finland
Tack för ditt svar. Är troligen så som du säger. Den spola som nu är i är en kinesisk spola.
Man sade att det inte finns original Yamaha spolor. Som varm startar den på nytt. men då
den kallnat tar det minst två dygn förrän den startar. Testade i kväll, ingen gnista,
kanske den går i morgon. Då har det gått två dygn. Ytterst konstigt.
Tack än en gång för ditt svar. Säkert måste jag skaffa den du visade. Glad Påsk.
 

rafael

Medlem
19 nov 2010
24
0
1
Ekenäs, Finland
Hej och tack för ditt svar med CDI boxen. Låter intressant. Vi kom till Påsken bort från sommarstället. Men skall nog prova med detta. Ifall du råkar få fram en bild var CDI boxen sitter på en Yamaha ET 340 vore bra. Är inte så inkommen. Får säkert fram det på något sätt.
MEN YTTERST LUSTIGT ATT Då DEN STÅTT TRE DYGN Så GÅR DEN OCH DET ÄR NOG DET ATT
GNISTAN SAKNAS. Skall prova med CDI boxen, TACK.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är väldigt vanligt att de startar efter de stått x ant timmar när statorn eller cdi boxen är väck, mest vanligt stator. De är brott på kopparlindningar som blir längre/ kortare ber på värmeutvecklingen.
 

Brunrand

Rookie sledder
27 feb 2018
9
0
0
Arboga
Detta inlägg(http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=57803&page=1)s + instruktionsboken(sida 153>) jag länkade förut gör att du kan mäta upp allt utom CDI-boxen.
Och stämmer alla värden så kan vi nog tänka oss en spökande CDI-box. Den sitter för övrigt under luftburken och styrstången under huven. Liten svart låda med 5-7 kablar som går ur den(nr:5 på sida 153 i instruktionsboken)

Och ett till tips. När skotern stannat och vägrar starta igen, plocka bort tändstiften och kika hur de ser ut. Torra/Blöta? Kommer det gnista när du drar i snöret och lägger tändstiftet mot något av metall?
Är de blöta så dra ett par gånger med stiften ur så cylindrarna töms på bensin, sen torkar du av stiften och stoppar tillbaka stiften och kollar om det startar. Funkar det då är det nåt fel på soppan eller soppatillförseln

p.s Baka inte CDI-boxen i ugnen utan att utesluta allt annat först. Och inte ens då skulle jag rekommendera
 
Last edited: