Yamaha ET 340 P(1985) Stannar när varm och ryker

Brunrand

Rookie sledder
27 feb 2018
9
0
0
Arboga
Min morfar har ett litet problem med sin gamla ET340 som stått still de senaste två vintrarna.
Den startar på första draget utan problem och går sen ganska fint på tomgång i cirka 15min innan den dör och sen vägrar starta innan den blivit kall igen.
Och när man har den stående och gasar så kommer det myyycket tjock vit rök ur avgasrören, ej normal mängd.

Vi vet inte ens i vilken ända vi ska börja. Har satt på nytt soppafilter, tändstift och rengjort förgasaren men efter det är vi lite vilse.

Förslag på vanliga problem som matchar felbeskrivningen skulle uppskattas mycket!

mvh en grabb och hans morfar.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Mycket vit rök, det låter som att ni har gammal riktigt dålig bensin i tanken. Bensin som tappat oktan, men tagit till sig gott om vatten från kondens.
Försök att slanga ur all gammal bensin ur tanken och fyll sedan på med färsk soppa, gärna 98 oktan för att kompensera lite för de decilitrarna som ni inte får ur.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Troligast är de statorspolen bakom svänghjulet som är boven för de lägger ofta av när de blir varma.
Kolla gnista när den lagt av så ni blir säker på att de är elfel. Obs de kan vara liten gnista även om statorn är väck så jämför med fin gnista när den går.

Att den ryker har inte med felet att göra de kan som sagt va dåligt soppa typ vatten i botten på tanken. Sug ur all soppa och häll i ny.
Rinab har spolen 419kr. Den kostar över 1000kr på yamaha om de ena har den än. Här har du generatorspolen även kallad tändspole köp den och sopa dit man löder fast den i två kablar. Ni måste även göra eller köpa en svänghjulsavdragare!

http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha/El-delar/Laddspolar/Taendspole-primaer-Yamaha-220343.htm
 
Last edited:

Brunrand

Rookie sledder
27 feb 2018
9
0
0
Arboga
Har tömt tanken och hällt i ny bensin utan olja och kört den en 10 minuter. Ryker fortfarande som ett kolkraftverk :/

Och kollade gnistan på tändstiften före och efter "varmstopp", den ser likadan ut före och efter(bra gnista).

Vad kan mer vara fel? Förgasaren igen eller typ nåt elektroniskt? CDI-box? :S

Snart går denna till skroten eller säljes till någon händig typ runt Arboga trakten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok du har fin gnista då blir de svårare att hitta felet. De kan trots fin gnista vara generatorspolen för när man får komptryck och bränsle på stiften kan gnistan slås ut om den har dålig amp.
De enda som kan göra att den ryker kraftigt är om choken hakat upp sig eller om något lågfartsmunstycke fattas. Men om de är något av de problemen ska den gå surare o surare ju varmare motorn går och tillslut stanna.
Gör även en test att ha tanklocket öppet så inte tanken kan suga ihop sig om avluftningen är tät.

Går de köra skotern fullt ut dvs den går på full gas och mellanreg i 10-15 min?`Beskriv hur den stannar om de är tvärt utan gurgel eller tvärstopp.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kraftig vitrök kan också bero på att motorn inte tänder alls på ena cylindern, så det kommer ut kopiösa mängder oförbrända bensinångor med avgaserna.
Kolla om den går på båda genom att kasta snö på grenröret och se om båda avgasportarna är lika varma.
Jag har varit med om några gånger att en skoter har fått dålig gnista på ena cylindern pga överslag i tändspolen. Man kan konstatera det felet genom att kasta om tändkablarna och se om det blir den andra cylindern som inte tänder då. Ofta kan den gå på bägge på tomgång, gnistan ser bra ut på bägge stiften om man har dem urskruvade, men det blir problem vid gaspådrag.
 

Brunrand

Rookie sledder
27 feb 2018
9
0
0
Arboga
Vi börjar misstänka att det har choken på något sätt har havererat.
Det händer ingenting när man har den på halv/hel respektive av. Så det kanske är så att den alltid är på fullt. Skulle förklara att den är så lättstartad kall och sen omöjlig så fort den blir varm.

Går att ge full gas första minuterna innan den blivit varm sen dör den om man inte håller i gasen, och den beter sig som en motorkap man dödar genom att ge full choke. Så börjar luta åt detta håll.
Ska försöka hitta nån skiss över choken eller annan info om hur den borde se ut

Och ska prova slänga snö på avgasrören och se om nån verkar varmare också.

Mysteriet tätnar!
Tack för alla svar hittills :) Kommer en uppdatering efter lunch igen.
 

Brunrand

Rookie sledder
27 feb 2018
9
0
0
Arboga
Plockade isär förgasaren och rengjorde igen, smorde allt vi kom åt och bytte tändstift. Gjorde nada.

Har nu gått lös med multimetern enligt en verkstadshandbok jag grävde fram från nån dammig del av internet(www.vintagesnow.com/Yamaha_files/88-89_Enticer_SM.pdf)

Primärsida tändspole: 0.6ohm (ska vara <1) OK
Sekundärsida tändspole: inget utslag alls (borde vara ~3,5kOhm) FEL
Triggerspolen mellan vit/röd och svart kabel: 16Ohm(ska vara 17Ohm) OK
Laddspolen mellan brun och svart kabel: 1260Ohm(ska vara 1,3kohm) OK

Så felet är nog lokaliserat. Beställde ny tändspole från Skoterdelen.com, borde komma i början på nästa vecka.
Nåt fel ligger på primärsidan, kanske bara en cylinder tänder och därmed blir det mycket oförbränd soppa i motorn och därmed all rök(tack för tipset!)

Jag är förövrigt elektriker och hemsk med alla förbränningsmotorer men det känns nu som att vi är felet hack i häl! Återkommer med mer uppdateringar så fort det blir aktuellt.

Tackar hjärtligt för allt engagemang och tips!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Mätte du sekundärlindningen på tändspolen med tändstiftshattarna kvar på tändkablarna?
 

Brunrand

Rookie sledder
27 feb 2018
9
0
0
Arboga
Både med tändhattar på och utan.
Sedan stoppade jag in multimetern nederst i varje tändkabel och mätte mot ändarna. Ena kabeln gav bra värde och den andra gav väldigt skumma. Synade den lite närmare och hittade ett djupt jack på undersidan. Drog lite i kabeln på sidorna om skadan och vips-kille-vips så gick den i två delar.
Skalade bort lite kabelhölje vid skadan och hittade cirka 3-4cm med sönderärgad grön-blå koppar som inte såg bra ut.
https://imgur.com/a/6V3JR
Så såg den ut efter trimmning av dåliga bitarna.
Ska invänta ny tändspole med kablar innan vi försöker igen, kablarna räcker inte till tändstiften i nuvarade skick :p
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det kan vara värt att veta att tändspolar KAN fungera utmärkt fastän det är avbrott i högspänningslindningen. Men gnistbildningen vid brottstället brukar förr eller senare bränna sönder isolering runt omkring så det blir kortslutna varv.

När nu trådstartaren sysslar med el så kanske det finns tillgång till lite bättre mätmöjligheter än en billig multimeter? Följande värden har jag en gång mätt upp på originaltändspolen (fabrikat TEC, typbeteckning YW51-CDI) till en ET340P '88 :
Resistans primär: 0,152 ohm
Induktans primär: 0,195 mH
Q-värde primär: 5,1
Resistans sekundär: 3995 ohm
Induktans sekundär: 3,92 H
Q-värde sekundär: 4,4
Omsättningstal: ca 142
Växelströmsmätningarna är gjorda vid 1 kHz.

Jag har med tiden blivit mer och mer misstänksam mot pirattändspolar. Nu i vinter köpte jag en från Rinab till en gammal Arctic. Jämfört med motsvarande originaltändspolar så verkar sekundärlindningen ha ungefär rätt data, primärlindningen hade däremot 60 % lägre induktans och mycket dåligt Q-värde! Resistansen var dock ungefär rätt. Man kan misstänka att spolen var lindad med hälften så många varv som den borde ha, och med så pass mycket tunnare tråd att resistansen stämde någotsånär.
Om man funderar av vad detta har för följder för tändsystemets funktion så kan man förvänta sig högre toppström på primärsidan - alltså större risk att köra sönder komponenter i CDI-enheten. Högre möjlig tändspänning men "klenare gnista" och större risk att man blir helt utan gnista om tändstiften är sotiga.
 

Brunrand

Rookie sledder
27 feb 2018
9
0
0
Arboga
Liten uppdatering.

Ny tändspole monterad, startade och gick i exakt 6 sekunder utan rök. Sen dog den, och vägrade starta. Eftersom vi inte orkade dra tog vi bort kåpan & snöret och monterade dit en hylsa på en borrmaskin och försökte starta med den i typ 15min. Det gav väldigt intermittenta resultat.

Plockade bort soppapump och satte dit en äldre han hade liggande, bytte tändstift och satt med borrmaskin och drog runt, runt, runt. Startade lite men det rök lika mycket som förut, och dog efter en stund om man inte hade full gas.

Kliade oss i huvudet och jag började pilla på tändstiften och hattarna. Min morfar satt och borrade och jag kände på allt jag kom åt. När jag rörde ena tändhatten fick jag en väldig stöt, och vid närmare inspektion så visade det sig att Tändhattens skruv hade gått av inne i hatten. Min morfar hade dragit åt dem lite hårt.

Nu blir det en vända till systemet och skaffa tändhattar som är hela.

Det är inte lätt när det är svårt.