Yamaha Et 250. Skifta från keihin membran- till mikuni trottelförgasare.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har köpt mig en rikigt fin ET250.
Lite skoj för ungarna och så är det nostalgitripp då ju det var den första snöskotervariant jag kört.

Nog om det.

Förra ägaren säger att den går fett, har dålig tomgång, och är svår att få igång.

Efter en del googlebruk inser jag att originalförgasaren, som är nån membranvariant av keihin, är direkt värdelös och omgående bör ersättas av mikuni trottelförgasare.

Är det någon här som gjort detta ingrepp och kan berätta lite om operationen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har inte bytt gasare på en et men däremot på andra skotrar hojar samt att jag haft en et 250.
Först o främst ska man veta att byta förgasare är enormt mycket jobb då man måste bestycka in motorn perfekt i hela registret de kan innebära byte av trottel (trottelskärning) Nålmunstycke/nål Lågfartsmunstycke/högfartsmunstycke och i värsta fall även flotörnålmunstycke till större. Skärrisken under bestyckning är överhängande stor även för en van mekaniker som bestyckat in många trimmade motorer för detta är lika svårt som att bestycka in en vässad motor från grunden.Och att försöka bestycka in en tvåtaktare från grunden utan Lambdamätare modell bredband eller och avgastempgivare är näst intill omöjligt utan X ant kolvar sönderbrända. Inte nog med det eländet så har tumgasen inte tillräcklig slaglängd för att hissa en 34-38mm förgasare i topp. den är gjord för org spjällgasare som har kort slag till full gas. Troligast måste tumgasen bytas till en från tvåcylindrig 80-90 tals maskin som har minst 34-38mm gasare.
Org förgasare funkar väldigt bra om den är helt ok men de kan få kärlkramp inv och då får man aldrig ordning på dem de duger inte ultraljudstvätta dem.
Jag har förgasare av lämplig modell om du vill/orkar/törs bestycka in den men jag rek att först plocka isär org gasaren och piprensa alla kanalen som går samt blåsa ur den med tryckluft. Byt alla membran om de ser sunkiga och torra ut.
Om de inte hjälper skulle jag söka beg org gasare o chansa att den är ok ev byta ut membranen man köpt till första fuggen och sopa i den nya beg fuggen. Först därefter skulle jag bytt förgasare till en Mikuni vm 34-38mm vet ej storlek på et fuggen men så nära storlek org som möjligt.
Nu har jag nog skrämt dig till att fixa org fuggen till varje pris.
 
Reactions: mas

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu har jag nog skrämt dig till att fixa org fuggen till varje pris.
Nej det har du inte.

Men tanken är naturligtvis att börja med det som redan finns.

Det är (var?) däremot ett vanligt förehavande att göra just detta - om man nu ska lita på internet.

Så om någon faktiskt har gjort det hade erfarenheter uppskattats.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Även om någon gjort det skulle jag inte lita på den bestyckningen för de är oftast moppefuckon som gjort dessa moddar och även äldre skulle jag inte lita på. Risken för skuren motor är stor vilka än rek du får.
Jag skulle få hålla på 8-20 timmar att bestycka in en sådan motor ute i fält och då har jag lambdamätare och avgastemp att gå efter samt 34 år erfarenhet av oändlig bestyckning av tvåtaktare och fyrtaktare.
Men om man nu får till en trottelgasare till den så har man en gasare som aldrig går sönder de blir bara stopp i den ibland som rengöring fixar.
Org gasaren har igentligen bara en nackdel (även 340/400 gasaren samma typ) och de är första uppstart för säsongen. Den suger inte upp soppa vid dragstart när den torkat ur under sommaren man måste supa igång motorn med minst 3 omg supar och startupp i cylindrar innan den slutligen får in soppa i gasaren. Även efter första uppstart får man dra några drag inna den startar för choken är ineffektiv de första dragen. Jag skulle rek att sätta dit en lös primerpump för då startar de på första rycket.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Upp till 20 timmar för att justera en förgasare? Är ju inte ett hemmagyggt insprut med nollvärden som utgångspunkt...

Ta en förgasare från en rotax 253 (vm34) som utgångspunkt och sätt i några nummer större munstycken och börja bestycka därifrån, men en bradbands lamda rekommenderas så spar man massa tid och motor.
Sen behöver du en soppapump och köp endast mikuni orginal, annars kommer skiten bara strula efter ett litet tag.
Köper man en piratpump så får man budgetera att köpa en mikuni original membransats. (törs inte säga vilket som blir billigast, en mikuni pump eller pirat + mikuni membran)
 
Reactions: Henka023

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Upp till 20 timmar för att justera en förgasare? Är ju inte ett hemmagyggt insprut med nollvärden som utgångspunkt...

Ta en förgasare från en rotax 253 (vm34) som utgångspunkt och sätt i några nummer större munstycken och börja bestycka därifrån, men en bradbands lamda rekommenderas så spar man massa tid och motor.
Sen behöver du en soppapump och köp endast mikuni orginal, annars kommer skiten bara strula efter ett litet tag.
Köper man en piratpump så får man budgetera att köpa en mikuni original membransats. (törs inte säga vilket som blir billigast, en mikuni pump eller pirat + mikuni membran)
De är möjligt att jag är ovanligt seg och värdelös på bestyckning för jag är inte helt nöjd med bestyckningen på Thundercatten som jag bestyckat i 11 år nu. Så glöm det med 8-20 timmar bestyckning det kan ta uppimot 11 år not even kidding!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Även om någon gjort det skulle jag inte lita på den bestyckningen för de är oftast moppefuckon som gjort dessa moddar och även äldre skulle jag inte lita på. Risken för skuren motor är stor vilka än rek du får.
Jag skulle få hålla på 8-20 timmar att bestycka in en sådan motor ute i fält och då har jag lambdamätare och avgastemp att gå efter samt 34 år erfarenhet av oändlig bestyckning av tvåtaktare och fyrtaktare.
Men om man nu får till en trottelgasare till den så har man en gasare som aldrig går sönder de blir bara stopp i den ibland som rengöring fixar.
Org gasaren har igentligen bara en nackdel (även 340/400 gasaren samma typ) och de är första uppstart för säsongen. Den suger inte upp soppa vid dragstart när den torkat ur under sommaren man måste supa igång motorn med minst 3 omg supar och startupp i cylindrar innan den slutligen får in soppa i gasaren. Även efter första uppstart får man dra några drag inna den startar för choken är ineffektiv de första dragen. Jag skulle rek att sätta dit en lös primerpump för då startar de på första rycket.
Det är inte samma gasare på 340-400 motorerna, dom har en bränsle pump och inte som 250,in membranen i gasare.
Själv bytt från detta skräp på en et250 till en mikuni, var det bästa som hänt den maskinen, då blev den riktigt driftsäker, startade alltid på ett par drag efter det, innan kunde man få dra en hel dag innan den startade, membranet böts jag vet inte hur många gånger och hade isär och rengjorde skiten. Oftast gick den toksnålt, man fick dutta till på chocken då man skulle iväg för den kvamnade så mycket. Och så körde vi flera år innan gasarbytet och den skar aldrig ändå. Vet inte vad mikunin kom från, men den gick ganska fett men ändå ganska bra så brydde oss aldrig om att bestyckad den nå. Största problemet var skräp snopro insugsgummina som gick helt av efter en dag, snopet då den tvärdog och hittade gasare längst nere i buken med ett rämnat gummi.

Köpte i påskas en ny vm34 till min mag 338 i Ockelbo 600 min som hade en walbro membran gasare som heller aldrig gick att få iordning. Kring 1500kr för allt, gasare, pump, insugsgummina. Inte bestyckad den heller då den går fett, så då tycker jag inte det gör något, värre om den gått snålt
 
Reactions: __Marcus

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo jag vet att de skiljer mellan 250 och 340/400 gasarna men de är samma typ i övrigt spjällgasare. Gemensamt med alla dessa spjällgasarna är att de kan bli helt tokig om de fastnar skräp någonstans där man inte kommer åt att rengöra. Då får man fenomen som svårstartad stupig ojämn gång ja ni vet och om de händer är de bara kasta dem. Min gamla et250 och kompisares 250 som vi kört extremt många mil med i ungdommen hade aldrig några problem med förgasarna, jag behövde inte ens byta packningar i någon av dem. De startade på 1-3 ryck no problems at all.
Men som du säger kan piratmembran suga skunk och jag antar man inte får tag i Yamaha membran?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
På ET250:s efterföljare så sitter det en flottörförgasare med spjäll (34mm tror jag) och något liknande borde väl vara helt okej även på en ET.
Spjällförgasarna både från Keihin och Mikuni är hyfsat enkla att bestycka med ett lågfartsmunstycke och ett huvudmunstycke. Lågfarten finjusterar man med blandskruven efter temperaturen.

De är inga magiska underverk av luft-bränsleblandare, men duger fint åt lågtrimmade BR250, ET340, SS440 och SRV540.
Venturin ökar med cylinderstorleken, har för mig att SRV har 44mm.
Dessutom så räcker Yamahas tumgas till för att öppna spjällförgasarna.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Köpte i påskas en ny vm34 till min mag 338 i Ockelbo 600 min som hade en walbro membran gasare som heller aldrig gick att få iordning. Kring 1500kr för allt, gasare, pump, insugsgummina. Inte bestyckad den heller då den går fett, så då tycker jag inte det gör något, värre om den gått snålt
Kommer du ihåg vilka munstycken som sitter i VM34:an? Har en Rajd R60 med samma motor som spjällförgasaren fått permanent avsked ifrån, men har inte fått dit någon Mikuni ännu. Och om din går bra om än lite fett med en 34:a så är det ju en jättebra utgångspunkt för mig.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Ockelbo/Motor/Foergasare/Foergasare-Mikuni-VM34.htm
Där står bestyckningen, var den jag köpte så borde vara samma bestyckningen än kan jag tycka. Däremot kom jag på nu att jag kanske gått upp till 50 på tomgång pga jag inte fick den att gå på så låg tomgång jag ville ha då den började kvamna och dog då jag sänkte tomgången. Men blev som ingen skillnad så vet inte vad det beror på. Men med lite högre tomgång (så pass att det skorrar om man går från friläge till växel, men inte så den drar iväg). Annars går den bra, men fyrtaktar ganska mycket vid vissa varv, det var vid nån minusgrad ute
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
På ET250:s efterföljare så sitter det en flottörförgasare med spjäll (34mm tror jag) och något liknande borde väl vara helt okej även på en ET.
Spjällförgasarna både från Keihin och Mikuni är hyfsat enkla att bestycka med ett lågfartsmunstycke och ett huvudmunstycke. Lågfarten finjusterar man med blandskruven efter temperaturen.

De är inga magiska underverk av luft-bränsleblandare, men duger fint åt lågtrimmade BR250, ET340, SS440 och SRV540.
Venturin ökar med cylinderstorleken, har för mig att SRV har 44mm.
Dessutom så räcker Yamahas tumgas till för att öppna spjällförgasarna.
De är ju klart att tumgasen räcker till spjällförgasare då de sitter spjällförgasare org. Men till trottelgasare som ts vill ha är jag väldigt osäker på om slaget klarar 34mm?
Jag har förmodligen någon 34mm mikuni vm trottelgasare om någ är intresserad .
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
De är ju klart att tumgasen räcker till spjällförgasare då de sitter spjällförgasare org. Men till trottelgasare som ts vill ha är jag väldigt osäker på om slaget klarar 34mm?
Jag har förmodligen någon 34mm mikuni vm trottelgasare om någ är intresserad .
Nej, det räcker inte, eller gjorde då inte det på min et250 jag hade för länge sen, har för mig jag böjde ut tumgasen ganska mycket men det räckte nog ändå inte
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
På en gammelhärk så duger det fullgott med en spjällförgasare, men oftast är det så att när det ska göras ett förgasarbyte så ska det på en rundtrottel eller flatslide.
Så det var bara en liten vink till TS att det finns en medelväg mellan membran och trottel... som dessutom inte kräver bestyckning utöver lågfart och högfart i form av trottelnål, nålmunstycke och trottelskärning.
Med andra ord, en enklare förgasare för enkla motorer.
Sedan är det ju alltid ett stort plus att ha EGT vid kalibrering av förgasare.

Men visst ska han få använda en VM34 om han absolut vill det!
 
Reactions: Henka023

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ser att det diskuterats en del här som jag inte läst. Tackar i efterhand för alla inlägg.

ETn skulle igång idag igen och det var precis som tidigare, dragit en stor del av eftermiddagen till snöret gick av.
Böt detta.
Drog en bra stund till.
Den går men bara på halv till fullgas.
Kolla vad Rinab har lagt till i sitt sortiment 😃
Otroligt bra att Rinab säljer en komplett förgasare och de uppger munststyckens storlek. Men som sagt jag har förgasare i mint kondi för 500kr men om jag har en så liten som 30mm vet jag ej kan va möjligt?. 32-34mm finns nog och de funkar lika bra samt att du får någon hk extra. De förgasare jag har är komplett med alla munstycken och chokewire de kan funka rätt ok rakt av för de har suttit på typ Rotax 503cc och liknade motorer så kubiken och effekten per cylinder är liknande Et 250.