Yamaha br 250 t -86

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Hej har kommit över en yamaha br 250 t men vet inte vad jag ska göra med den. Den är knölig och buckilg över allt och det förra ägarn kalla svetsar är inte äns värda att bli kallad kattskit så dålig är dom.
Här kommer några allternativ.
1. Fixa upp den så den ser hygglig ut vilket är minst 4-5 helgers riktning och svetsning.
2. Höja den och kapa fotstegen så den inte hänger upp sig och göra så den går så bra som möjligt i lössnö osv
3 övriga förslag.
Mvh Baconberra
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Då jag inte har några ungar än så har jag bollat ide´n fram och till baka och kommit fram till att jag ska köra den som den är och laga den eftersom denna vinter får se om jag bygger om den till nästa säsong då jag har redan har ett skoter objekt i garaget.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Yamaha 250 faller in i samma klass som 120 och såna åker inte 16-åringar på.
Nope! 120 är små "lekfordon" avsedda för barn. BR 250, som ersatte ET 250, är en fullstor skoter som är registreringspliktig och får ej köras av person under 16 år. Förarbevis eller B-kort/traktorkort utfärdat före 2000-01-01 krävs. Så trots den blygsamma effekten på 18 hk kan och får man inte blanda ihop den med alla de "120-modeller" som finns hos tillverkarna. (Som klassas som lekfordon och endast får framföras på inhägnat område.
- Ingen annanstans).

Kalla mig gärna paragrafryttare, men det är fakta. Och jag tycker det är tråkigt och otroligt ansvarslöst av vuxna som sätter uttjänta gammskotrar och kalla dom "barnskotrar", i händerna på barn under 16 och utan förarbevis.

Inte för att jag tvivlar att de flesta inte klarar av dom, körde själv omkring på Evinrude Skeeter, Ockelbo 300, Sno Trics m.fl som 8-10 åring i slutet av 60-talet. Men då var det lagligt, fanns inga åldersgränser på skoter då.

Nej, grejen är att OM dom skulle ertappas av länsman, kanske efter anmälan av illvilliga grannar, så åker dels vårdnadshavaren dit för tillåtande av olovlig körning, dels inget körkortstillstånd på 2 år för ynglingen. Kan vara förödande för en 15-åring som tänkt ta MC kort vid 16.

Ytterligare en aspekt är att skoterhatare får bränsle i anti-skoterdebatten. Ska skotern och den hobby den ger oss vara och förbli rumsren och inte bli föremål för ytterligare inskränkningar så gäller det att ALLA följer de lagar som gäller, oavsett det gäller, ålder, behörighet, otillåten utrustning som ex.vis "skrikburkar", körning på otillåtna eller olämpliga ställen.

Ber baconberra om ursäkt för OT, men jag blir bekymrad när jag ser folk ge rådet "ge gammskotern till barnen".

Men mitt råd är att renovera maskinen och spara den för eftervärlden. BR tillverkades ju visserligen ända fram till 2011, men kommer kanske bli rariteter om några år, speciellt om det är ett fint exemplar. Lär ju knappast ha sålts i några större antal i Sverige de senaste åren.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Hej jag är 16 år och ska ta skoter kortet snart och jag har kört skoter inom jordbruket alltså långa skotrar med växellåda Polaris supertrack ,Aktiv karibo, yamaha et 340 osv och letat "vindfällen" vilket är helt lagligt .
Å Slätabjörn och __Marcus varför skulle man inte villa åka runt på en br 250 inte alla är naiva undomar som får en värsting skoter när dom är 16 och åker runt och kör ansvars löst och förstör tex ny planteringar eller den där skoter leden 70 åriga gammla bertil pista fredag kväll på egen bekostnad för dom ska göra rivstarter.
Visst det kan va kul att köra ny skoter också men man kan minst lika kul på en gammskoter. Enligt mitt tycke så är en br 250 en perfekt skoter åt en 16 åring lätt skruvad, lite som kan gå sönder, Drar lite bränsle , går 60 ,tar sig fram bra , väger lite behövs inte 4 personer för att lyfta upp den ur surhöllet, svårt att köra sönder marken under då den kurkar istället för att spinna med sina 18 slö kameler, Kostar skit och ingenting att försäkra. DET BLIR INTE ROLIGARE ÄN VAD MAN GÖR DET!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Nope! 120 är små "lekfordon" avsedda för barn. BR 250, som ersatte ET 250, är en fullstor skoter som är registreringspliktig och får ej köras av person under 16 år. Förarbevis eller B-kort/traktorkort utfärdat före 2000-01-01 krävs. Så trots den blygsamma effekten på 18 hk kan och får man inte blanda ihop den med alla de "120-modeller" som finns hos tillverkarna. (Som klassas som lekfordon och endast får framföras på inhägnat område.
- Ingen annanstans).
Lagen gör ingen skillnad på en 120cc "barnskoter" och en 1200cc "monstermaskin"..

Lekfordon är ett fordon som inte kan eller får köras fortare än 6 km/tim (ungefär gånghastighet). Om fordonet är försett med motor måste det vara en elmotor.
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Hej jag är 16 år och ska ta skoter kortet snart och jag har kört skoter inom jordbruket alltså långa skotrar med växellåda Polaris supertrack ,Aktiv karibo, yamaha et 340 osv och letat "vindfällen" vilket är helt lagligt .
Å Slätabjörn och __Marcus varför skulle man inte villa åka runt på en br 250 inte alla är naiva undomar som får en värsting skoter när dom är 16 och åker runt och kör ansvars löst och förstör tex ny planteringar eller den där skoter leden 70 åriga gammla bertil pista fredag kväll på egen bekostnad för dom ska göra rivstarter.
Visst det kan va kul att köra ny skoter också men man kan minst lika kul på en gammskoter. Enligt mitt tycke så är en br 250 en perfekt skoter åt en 16 åring lätt skruvad, lite som kan gå sönder, Drar lite bränsle , går 60 ,tar sig fram bra , väger lite behövs inte 4 personer för att lyfta upp den ur surhöllet, svårt att köra sönder marken under då den kurkar istället för att spinna med sina 18 slö kameler, Kostar skit och ingenting att försäkra. DET BLIR INTE ROLIGARE ÄN VAD MAN GÖR DET!
Gillas!

Skönt att höra att det finns ungdomar med lite vett i skallen :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Oj vilket utlägg. Vet inte om jag skrev att han skulle montera skrikburk och fara jävul på byn eller om jag skrev att ungarna kan åka runt på åkern..
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Angående om att man inte ska framföra skoter innan man fyllt 16, som Slätabjörnen anser.

I MIN värld ser jag då mycket hellre att en 10-12 åring puttrar fram och tillbaka på lägdan (även om en del gör mer avancerade saker), ÄN att en 15-17 åring super sig full på en fest hos betydligt äldre personer, och i en del fall hamnar i fyllecell för att de är så redlösa.
Det faktum att olovlig körning av skoter ger mer straff än "superiet" (som vad jag vet inte får några konsekvenser?) är för mig lite obegripligt.

Om jag nån gång får ungar är jag säker på att de kommer få ränna runt på nån gammal sno-tric runt lägdan, man satan om jag skulle höra att dom varit och druckit "nån dricka som smakar spritpenna", då skulle det nog inte bli några mer utekvällar med kompisar.

Sen är det ju skillnad på att åka runt lägdan på en sno-tric och att köra till kompisen som bor en mil bort själv på en XF8, som tolvåring.

Ursäkta mig för väldigt OT, men jag gatt få ur mig det :)

Om jag ska kommentera den riktiga frågan, du har inte en bild så man får se åbäket? hur mycket har den kostat dig i inköp? gratis? isf. skulle du kunna fixa upp den och slänga iväg den för en 10 papp (beroende på skick) ifall det är så att du inte har användning för den. Skulle vara ett fint bidrag till den dagen du ska ta körkort.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
min första skoter var en et 250, som farsan köpte när jag var 6 år. första åren/året spärrade han gasen med ett slangklammer bakom gasen och sen var det bara köra. när man blev några år äldre så togs klamret bort helt och då tyckte man att det var tokmycket att köra med. körde med den tills jag var 12-13 år nånting och skotern efter blev en indy 400. men det jävliga är att nu i efterhand så var et,n så grymt rolig, och hade man inte varit så jävla trög att man sålde den så hade jag än tyckt det var kul att köra den (är 20 idag).

var också den som gjorde mig intresserad av att meka, då det var 2 dagars skruvande och 1 halv dags körning, och oftast tog man sig inte hem utan att bli bogserad, man har fått gå några km då den gav upp, viktarmarna gick väl av 2-3 gånger, vikterna blev påsvetsade lika många gånger, och boggien sköt man genom mattan jag vet inte hur många gånger eftersom det inte fanns nån balatarem. samt alla gånger membranförgasaren gav upp
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
byte den mot 2 trasiga mopar. Kan försöka ladda upp någon bild imöra men jag anser att den inte är värd att försöka fixa i sånna fal skulle man köpa ett tomt chassi som är rakt å fint då dom övriga delarna är helt okej. Ingen som sitter på ett runt Hälsingland - Västernorrland ? Annars så blire lite modifiering av den till sommaren tex höjiningar fram och bak kapade fotbrädor då man hänger sig på dom osv. Målet kommer vara att lyckas hänga på farsans karibo i skogen. reserverar mig för stav,skriv fel då KL är 01,08
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Ja du har satt ribban högt då du utmanar en karibo (och en farsa) i skogen. Men det är bra :)
Låter kul med en gammskotermodd, blir det av får du skapa en projekttråd :)
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
jo men visst är ribban högt satt men Hade en ockelbo 4000 som var tok fräsh med ny matta och den var inte mycket efter karibon då den hade 10-12 hästar till och den var smalare så den kunde man vända på en fema.
Men modden får vänta då slang paket på svetsen gav upp i helgen. =(
karibon väger 120 kg och min väger 150 men kan spara in lite vikt på egen byggd dyna och dylikt.
Men den får gå denna säsong då jag har andra objekt och studerar borta.