XTX vs. X-ride

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Funderar på att byta till en Nytro till nästa säsong och har fastnat för XTX/X-ride.

Är det någon skillnad på dessa maskiner förutom mattlängden (365/383)?

Några särskilda saker man ska titta efter när man synar skotern?


/Vojma
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Den stora skillnaden är stötdämparna och att bogirailsen är uppåtvinklade på xtx.
Xtx,n är gjord för mer tuffare ledkörning och högahopp och stygga leder.
Medans x-riden är en mtx med något hårdare dämpare och matta
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Tack för svaret. Du skriver att skillnaden är stördämparna men VAD mer precist är skillnaden?

Jag kör hyfsat mkt led, minst 60%, men vill ha en maskin som även tar sig fram i djup och lös snö.

Jag har sett att XTX:ens boggiskenor gör skotern lättsvängd på hårt underlag. Vilken typ av skenor är bäst för att få bra komfort på led? Och vilken typ är bäst i lössnö?




/Vojma
 

Snetramp

Medlem
14 jan 2013
14
0
1
Úmää
Spontant x-ride...

Yamaha påstår själv att det är deras bästa crossover någonsin. Alla(!?) människor verkar dessutom byta till längre maskiner, lika bra att köpa den långa direkt.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
xriden har flackare attackvinkel dvs bättre flyt i djupsnö men sämre på led. Jag har själv en xtx och har kört mycket med andra nytrosar mtx/xride och största skillnaden med xtx boggien är att den vill resa skidorna betydligt högre när man trycker på.

Vi filmade en klättring brant klättring i ett sandtag ca 45grader, mtxen har sina skidor i snön eller bitvis 10cm i luften medans min maskin har skickar skidorna 30-40cm upp i luften hela klättringen.

Dvs kan man säga att mtx/xride är grymt mycket stabilare vid brant klättring men xtxen går på rullen enklare.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Fast om man har 240hk så pekar skidorna mot himlen såfort man nuddar gasen:) på x-ride oxå ! Nästan jobbigt lol.
Måste ställa in sek helixen så den växlarupp tidigare:)

Skiddämparna orkar inte hålla i mot när man släpper gasen,
Så man flyger nästan över styret:)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Du måste lära dig att köra twister ;)
Jo jag måste lära mig att släppa gasen långsamt lol :)
Men jag höjde trycket i center/skiddämparna till 70 resp 100psi och då blev maskinen lättkörd :)
Fast framvagnen känndes lite stötig! Så jag ska sänka trycket hill. 90psi det blir nog lagom.

Fast nu lyfter skidorna lite för svårt , men dom lyfter nog lagom lätt när jag sänker trycket i skiddämparna.