Xtrim RE 3500?

jowi

Medlem
15 nov 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Hej!

Funderar på att köpa en Xtrim RE 3500 med 59 matta. Vad är det för plus och minus med modellen?

Med vänlig hälsning,

Johan
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Jag åker en sån, har hunnit med ca 26 mil hittills. Fördelen är att skotern kan köra mycket fortare än mig, så utrymme för förbättring finns det hur mycket som helst av! Nackdelen är att skotern kan köra mycket fortare än mig så "emellanåt" händer det att det går lite för fort...

Nä, men på riktigt så kan jag inte direkt komma på nåt dåligt. Man skrattar mest hela dagen då skidorna pekar högt upp så fort man vill, grym fjädring för led och jag med mina 135kg tycker definitivt att den inte alls gör bort sig i det lösa vita heller. Det är ju en 137:a så att klättra upp för 50° lutningar med en meter puder är väl inte högaktuellt, men det jag har testat har funkat förvånansvärt bra!

Fler frågor? Jag svarar gärna, bara jag kommer ihåg det. :amuse:
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Bara för att det är en dum fråga😕
Vet du möjligen hur mycket soppa den dricker????
 

Wolves

Aktiv medlem
Borde väl ligga i nivå med rave 800 och boondocker 3700 med tanke på att den hamnar mittimellan. Det vill säga bränslesnålare än motsvarande artic cat elr polaris men använder du alla hästar så kommer den dra en del. Det är då min erfarenhet av 800 e-tec:en
 

jowi

Medlem
15 nov 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Tack för svaren. Det blev en -16 med 59 matta och elstart som gått 100 mil. Har nu kört ca 30 själv och. Är generellt nöjd. Dock har jag haft lite svårt att ställa in fjädringen. Jag väger ca100 kg men tycker den är väl hård från fabrik. Är det någon som har testat lite olika setup?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tack för svaren. Det blev en -16 med 59 matta och elstart som gått 100 mil. Har nu kört ca 30 själv och. Är generellt nöjd. Dock har jag haft lite svårt att ställa in fjädringen. Jag väger ca100 kg men tycker den är väl hård från fabrik. Är det någon som har testat lite olika setup?
Har du provat den mjukare inställningen som finns beskriven i instruktionsboken?
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Bara för att det är en dum fråga��
Vet du möjligen hur mycket soppa den dricker????
Det som wolves säger stämmer precis. Enda gången jag har kollat vad min har dragit så var det enligt skoterns färddator cirka 2.5 liter/mil. Då var det med en del lek och massor av pumpgasning, under inkörning.
Jämför man med min förra, en -14 Freeride 137", så borde ju den här Lynxen dra än mindre då variatorsetup är ganska mycket bättre samt drevning är något lägre (iaf då det gäller X-Trim RE med 59:s matta). Den fick jag ner i 1.6l/mil på snäll långkörning och upp i runt 3 på nånting i stil med 75% lössnö och resterande 25 på led.



Tack för svaren. Det blev en -16 med 59 matta och elstart som gått 100 mil. Har nu kört ca 30 själv och. Är generellt nöjd. Dock har jag haft lite svårt att ställa in fjädringen. Jag väger ca100 kg men tycker den är väl hård från fabrik. Är det någon som har testat lite olika setup?
Har inte testat nåt än men att tänka på är att Lynx RE-modeller i allmänhet är ganska hårda hur man än gör, men i gengäld så tål de nästan vad som helst. Många inställningsmöjligheter finns, titta som drdryyls sa i instruktionsboken efter hur man mjukar upp den lite. Rekommenderar att du gör en inställning åt gången och sedan provkör du, så du inte skruvar bort dig tänker jag. :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Spara ursprungliga inställningen någonstans. Börja släpp typ 3 klick åtgången på kompression mindre på retur tills du tycker det blir dåligt å gå tebaks sedan tills du hittar något som känns bra. Sedan provar du igen med ursprungliga inställningen efter att ha kört den lite softare. Jag skiftar ordentligt på mina XRS nu beroende på hur jag kör. ensam å lite inspirerad körning så är den stenhårda rätt kul. Led körning i sakta mak så har jag rätt mjukt.

Märker åxå att den stenhårda inställningen på min XRS känns mer ok om man har en slö retur. Det är en djungel det där och man måste ha tålamod

Intressant modell !
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Bara för att det är en dum fråga😕
Vet du möjligen hur mycket soppa den dricker????


Anledningen till frågan är egentligen
För att få ett humm om skillnaden mellan e-tec och 900ace!
Vi har ju köpt en 900 å klrt 50 mil med den! Den har dragit ca 1,5l/mil
Polarisen vi också har dear 2,5l /mil
Skillnaden är rätt stor i aktionsradie (pengarna skiter jag i)
900 e rätt trevlig till frun men jag vill ha lite mer!
Meb samtidigt så e det rätt skönt med lång räckvidd då turerna kan bli uppemot 20mil!

Men det verkar som om e-tec inte drar så fruktansvärt mycket mer än ace!
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Det går ju som sagt att med bara ledåkning (blandat lugn och fint med ganska inspirerat bitvis) få ner en FR -14 till ca. 1,6. Är du orolig för att det ska räcka så gör du som jag och lägger till en Linq-reservdunk så har du 11 eller 15(?) liter extra med dig. :amuse:

Jag är sjukt nöjd med min så långt. Har inte rört några stötdämpare då även de skulle "köras in" enligt inrådan från ÅF och passar mig nästan perfekt!
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Dunk e ett bra allternativ!
Önskar bara att dom gjort en platt dunk som man kan sätta packväska ovanpå!
 

jowi

Medlem
15 nov 2015
14
0
1
Örnsköldsvik
Tack för alla svar. Som sagt, fjädringen är en djungel. Jag utgår alltid från fabriksinställningen, testade att släppa lite på fjäderspänningen och då blev den bättre men ska man röra fjäderspänningen egentligen eller ska man bara justera på dämparna? Returen har jag inte rört. Hur är det med högfartskompressionen, är det något som man brukar behöva justera? För övrigt finns det ingen komfortinställning beskriven i boken som det gör till andra modeller typ boondocker.


Nu ska den stå några veckor så det blir att fortsätta testa senare.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tack för alla svar. Som sagt, fjädringen är en djungel. Jag utgår alltid från fabriksinställningen, testade att släppa lite på fjäderspänningen och då blev den bättre men ska man röra fjäderspänningen egentligen eller ska man bara justera på dämparna? Returen har jag inte rört. Hur är det med högfartskompressionen, är det något som man brukar behöva justera? För övrigt finns det ingen komfortinställning beskriven i boken som det gör till andra modeller typ boondocker.


Nu ska den stå några veckor så det blir att fortsätta testa senare.
Kikade lite i instruktionsboken http://www.operatorsguides.brp.com/OperatorsGuidesAttachments/OwnersManuals_SSA/attach/05/2017/L17590EN.pdf och jag tycker de beskriver rätt bra hur man kan laborera.
På sid 108 så är det precis som du skriver ingen instruktion för 3500 komfortinställning men om du kikar på hur de har ändrat på rave re mellan fabriksinställningarna och komfortläge så ger det ju en bild av åt vilket håll du ska ändra för att få den softare. Men börja med att ställa in hur mycket bakre lyftbågen sjunker ned när du sätter dig på skotern som beskrivs tidigare i instruktionsboken och jobba därifrån.