XRS 800 2007 funderingar

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Tjena! Sitter o funderar på nyköp, en xrs 800 07 då som rubriken lyder. Har dock lite frågor som jag hoppas någon med erfarenhet av skotern/modellen kan svara på. "Inge kusinens kompis bror hade en sån osv" Utan egna reflektioner av egen vetskap.
Hur är chassit (hållbart?), motor (driftsäker?), boggie, dämpare osv osv..? Tala om alla nackdelar och fördelar ni varit med om eller som ni vet ofta är dåligt, håller dåligt, fungerar bra och så..

Vet att chassit är förstärkt här och var så de är ju i alla fall ett plus då jag mest hoppar/leker. Tacksam för svar

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
800 motorn är ju inte den mest drift säkra motorn. Min 04 rev 800skar 2gånger fast den va riktigt på kostad när ja köpte den. Ända negativa är nog motorn skulle ja säga.

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Big c tyner: Okej, rotax 800 motorer är väl inte så mycket att skryta på angående driftsäkerhet. Men sen kan det väl vara från maskin till maskin också? Chassi och körställningen tyckte jag va kanon, i alla fall den lilla svängen jag fick prova en polares.

Ogge: Joo den tråden har ja läst förr, låter ju lite skrämmande må jag säga.. Kanske det vore värt att borra oljekanaler.

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
lätt värt att borra oljekanalerna. är du lite händig med borren klarar man att göra det själv:)

W

Wettainen

Ett bra köp ifall du vet att skotern har borrade oljekanaler eller är nyrenoverad vev på.

Fördelar: Håller för nästintill allting, skön körställning ifall du skaffar annat styre och höjjare, tar sig fram riktigt bra trots att det är en kort ( ifall du har minst 44mm matta ), stark motor, snyggaste rev modellen, lätt skruvad. Kommer inte på nå mer nu.

Nackdelar: Magnapullen, veven är klen jämfört med te.x arctic, fettet på dem yttre lagrerna på veven bör kollas vid ca 350mil för att vara på den säkra sida då den har en tendens på att försvinna via packboxarna som finns bakom magnapullen och bakom primär variatorn, tar mycket olja.

Det är vad jag kommer på nu.
Men om du har borrade oljekanalar på den, 44matta, variator kitt från Diablo Racing här på forumet ( om han gör åt din modell ) eller dynamoe joe och ner drevad så kommer du ha riktigt roligt till vintern.

Folk har sagt mycket att det har varit den roligaste skotern dem haft när den väl fungerade osv.

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Min var renoverad när jag köpte den allt var bytt på veven nya kolvar mm fick se kvitto på 18000. Skar andra turen jag var ut på. Så motor är inget jag rekommenderar den hade då gått 400mil. polarens skar även den 2gånger. Men förutom motorn var de en riktigt kul maskin:) var nog därför den blev kvar 2 år.

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Okej, tack för alla svar. De blir nog som sagt en sådan. Har ett RSI backcountry styre hemma här liggandes + en 4" höjjare (Må man förlänga broms/gas slang/wire då tro?). Är det inte oljekanaler borrad på den så är det nog inge problem att fixa då broder jobbar på ski-doo verkstad. ska nog försöka köpa mig en som gått under 350 mil om det kommer ut någon på blocket. Så kan man i alla fall "Förhoppningsvis" köra en säsong innan man tar upp motorn och byter kolvar/renoverar vev osv.