xrs 800 - 10 TAR GLYKOL

4 jan 2014
16
0
1
Luleå
Hejsan! Min xrs har börjat ta glykol, expansionkärlet var tomt när jag kollade och. Fyllde senare på till kall nivån och körde en stund, då hade nivån sjunkit till nästan tom. Hittar inga läckage. Men den ryker lite mer än vanligt? kan de vara en packning som är dålig så jag får in glykol i motorn?
Tacksam för svar :)
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Om den ryker så har ju glykolen kommit in i förbränningsrummet. kolla topplockspackning och cylinderfotspackning.
 
4 jan 2014
16
0
1
Luleå
Såg nu också att har ett oljeläckage på cylindern, så är nog mest troligt cylinderfotspackningen... Måste jag dela motorn eller finns det något annat sätt att ta reda på de?
 

Larssen

Medlem
16 jan 2015
14
0
1
Hur gick det med din maskin? Klarade du dig med packningsbyte? Har exakt samma fenomen på min, samma lika din maskin. Hittar verkligen inget, att tro på packboxläkage i veven verkar bara otroligt.
 

Ekbergh

Ny medlem
5 apr 2015
4
0
1
Verkar vara vanligt fel på den här modellen. Har en likadan med samma problem ungefär, ryker mycket och vit söt lukt. Min går vid start på en cylinder. Har inte hunnit riva den än, tänkte göra de imorgon. Har ni andra hittat felet? Tacksam för svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Tips som gör oringsbyte och bottenpackningsbyten betydligt tätare är att spraya dem med packningsklister. Locktites packningsspray är bäst men de finns även andra märken meed köp Locktites på mekonomen som ex. Spraya bägge sidor om bottenpackning och spruta både cylinderytan och klistra sedan fast oringarna samt avsluta med ett nytt spraylager.
Och ska man återmontera gamla oringar lägger man dem i blöt i förtunning i ca 30min då sväller de ut där de blivit platta samt blir lite längre. Häng dem sedan på tork så återtar de normal längd igen.

Sätter man ihop en motor på detta sätt läcker det aldrig och sprayen räcker till många packnigar och kostar bara ca 200kr. Jag rek även denna spray som tätning mellan blockhalvor men då lägger man på 4 lager med mellantorkning på någ min.
 

Ekbergh

Ny medlem
5 apr 2015
4
0
1
Tack för tipps, ska tänka på de!

Bara isär plockning av plastkåpor, luftfilter, kablar, slangar va ett mörker :p
Toppen och packningar såg alltsammans bra ut. Cylinder sitter kvar än då en bult behöver smalare torx, får köpa de imorgon. Tänkte de kan vara bra att riva och kolla allt när man lix håller på.

Fortsättning följer.