XP som överstyr

Airoh

Aktiv medlem
8 jul 2010
94
0
6
Sorsele
Hej hallå, nån som vet hur jag kan bota sjukdomen överstyrning?

Jag har fått många recept på hur man ska justera boggien osv men alla säg olika. Jag kom att renovera dämparna och då när jag lix har lös boggien så tänkte jag fixa till överstyrningen.

Men kanske de är rentav en framvagnsinställning?

Kör man lugnt när det är skare t.ex då få man ett gympass som het duga.:cool:

Det är en -08 sdi med slp skider.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Överstyr den så har du för högt skidtryck, spänn på fjädringen i den främre boggiedämparen för att minska skidtrycket.

Det där har jag för mig är rätt bra beskrivet i instruktionsboken. Då står det lite olika symtom och vad man ska skruva för att få det bra (i alla fall i lynx instruktionsbok)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Sen kan du mäta vad du har för tå ut när skotern står normalt. 1cm tå ut om man mäter 25cm på varje sida av axeln på skidan funkar utmärk på slp pp. Alltså total diff på 1cm mellan främre och bakre mätpunkten.
 

Airoh

Aktiv medlem
8 jul 2010
94
0
6
Sorsele
Men de bli ju perfekt när jag lix ska renovera dämparn. Ska styva på den som tusan och nu ska jag fara och kolla skiderna! Tack tack!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
När du renoverar dämparn så talar du ju bara om din vikt för han som renoverar. Sedan har du ju justeringsringen du vrider på. Överdriver du mattrycket så blir den understyrd.
 

Airoh

Aktiv medlem
8 jul 2010
94
0
6
Sorsele
JO jag ska säg de, ha försökt hitta hur mycke shims RS dämparna ha och va jag har nu. Men klart, RS ha väl 46mm och jag 36 storlek på dämparna. Men från de ena till de andra. Äre bara min skoter som varna när oljenivån ha passera halv? Kom att tänka på de nu.