Xp 800r -2009 dåligt gassvar.

Storstyggen77

Ny medlem
12 mar 2019
2
0
1
46
Skellefteå
Har haft maskinen på verkstad och bytt vattenpump samt en kolv. Nu tycker jag inte att skotern är lika rapp som innan renoveringen. Betydligt sämre gassvar och det känns som om det tar betydligt längre tid att få upp den i höga varv. Motorn går hur fint som helst men den känns allmänt segare än tidigare. Tidigare behövde jag knappt snudda vid gasen så blev det skidlyft men nu måste jag hålla full gas i ett par sekunder för att ställa den. En mycket tråkigare skoter nu alltså. Vad kan detta bero på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Varför byttes en kolv? Jag funderar om den skurit och ni inte hittar orsaken för då kan den va på väg att nypa igen!!
Alt något fel på apv wiren typ hoppat av dragmotorn ??
 

Storstyggen77

Ny medlem
12 mar 2019
2
0
1
46
Skellefteå
Eftersom vattenpumpen dog gick motorn varm och den ena kolven värmenöp och blev då så pass ful att mekanikern ansåg att det var bäst att byta ut den. Kan det inte vara så att det är variatorn som behöver justeras på något sätt eller att det finns nåt slags inkörningprogram som ställer om sig själv efter viss gångtid?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok den skar pga överhettning. Nej jag tror inte de beror på något inkörningsprogram ,,jag tror mekanikern gjort en miss av någ slag frågan är bara vad??? Jag funderar på om apv motorn måste kalibreras på något vis efter man rivit lös avgasporten på cylindern? De kan säkert någon annan svara på om de behövs och isåfall hur? Som tidigare nämnts kolla så inte wiren hoppat av wiretrumman på apv motorn för de är rät vanligt fel.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ok den skar pga överhettning. Nej jag tror inte de beror på något inkörningsprogram ,,jag tror mekanikern gjort en miss av någ slag frågan är bara vad??? Jag funderar på om apv motorn måste kalibreras på något vis efter man rivit lös avgasporten på cylindern? De kan säkert någon annan svara på om de behövs och isåfall hur? Som tidigare nämnts kolla så inte wiren hoppat av wiretrumman på apv motorn för de är rät vanligt fel.
Finns ingen apv motor då detta är en skidoo som har tryckstyrda avgasventiler, men det kan med lite tur bara vara någon slang till avgasventilerna som inte sitter på plats?
Jag har aldrig hört att man slipar bort/eller hur man nu avlägsnar avgasporten när man byter kolv 😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Finns ingen apv motor då detta är en skidoo som har tryckstyrda avgasventiler, men det kan med lite tur bara vara någon slang till avgasventilerna som inte sitter på plats?
Jag har aldrig hört att man slipar bort/eller hur man nu avlägsnar avgasporten när man byter kolv 😁
Aj fan jag fick för mig de va en Arctic cat 800 av någon dum anl?? Men som du säger mekanikerna kan ju ha fibblat bort någon nvacumslang till avgasporten.
Vad menar du med "aldrig hört" man slipar/eller avlägsnar en avgasport vid kolvbyte?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bara jag som är lite dryg :) avgasporten sitter rätt hårt i cylindern, däremot avgasventilerna kan man lätt lyfta bort...
Jaha nu fattar jag ja de blir svårt att ta loss en avgasport :) Men jag tycker avgasport är ett bättre ord för de rörliga portarna/ventilerna. Säger man ventil påminner de om 4-taktsventiler. Avgasport låter mer som man öppnar och stänger en garageport och de stämmer ju in bra på hur Giljotinerna funkar :)
Jag kan gå med på att ändra uttryck till avgasgiljotiner för de är ju bäst uttryck för hur de funkar.