XP 600 sdi -08 skidres?

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Halloj, införskaffat mig ny skoter för denna vinter och det blev en XP 600 sdi den här gången.

Nu är det ju så att man inte växt ifrån bakrulle körning än så tänkte höra om ni hade några tips vad som gäller på XP chassiet :madgrin:

Åkt mkt olika revar förut och då var det 44mm matta nerdrevat, bort med klackarna i boggien och justera saxarna o balataremmarna lite sen var de bara o åka :blink1:

Hur som hellst-

Sitter 44mm matta på skotern, och den är nerdrevad 2kugg. i övrigt orginal motormässigt. Vad bör man justera in i boggien för lite mindre skidtryck/lättare res? Såg att det satt nån klack på samma ställe som på revarna.

Nån Xp ägare där ute som trixxat lite ? :)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Jo den har jag sett några gånger,
44mm matta och nerdrevat är ju det självklara, vart mest boggie-inställningar jag tänkte om nån visste! :)

Hade en 600 sdi-06 förut den gick snarlikt på rullen, gick som ett skott

På tal om ingenting köpte skotern i övik, inåt landet för nån vecka sen. Sörgissjö eller nåt liknande hette det
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det går nog självklart att få den att gå ännu bättre på rullen än hans med lite pill, men han körde bra mycket längre än det där också, det där vara tyvärr bara enda gången vi gjorde film av det.

Det är bara någon mil från där han bor! Haha det är inte hans skoter du har köpt då? x)

Jo den har jag sett några gånger,
44mm matta och nerdrevat är ju det självklara, vart mest boggie-inställningar jag tänkte om nån visste! :)

Hade en 600 sdi-06 förut den gick snarlikt på rullen, gick som ett skott

På tal om ingenting köpte skotern i övik, inåt landet för nån vecka sen. Sörgissjö eller nåt liknande hette det
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Det går nog självklart att få den att gå ännu bättre på rullen än hans med lite pill, men han körde bra mycket längre än det där också, det där vara tyvärr bara enda gången vi gjorde film av det.

Det är bara någon mil från där han bor! Haha det är inte hans skoter du har köpt då? x)
Det tror jag ikket,
Min är helt "orginal" utseende mässigt, dvs inga crosskåpor o dyligt.
Har dessutom svart/gula slp pp, han hade helsvarta såg jag.

Har sett den där skotern på blocket förut :toung:
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jaha där ser man , men det var ju nära iallafall! ;)

Men jag tror som sagt att skotern kommer gå fint på rullen med 44matta och 2kugg neddrevat.
Går ju att börja mixtra lite i variatorn med fjädrar och vikter om du skulle vara missnöjd. Du kan ju också släppa på fjädringen bak i boggien.

Det tror jag ikket,
Min är helt "orginal" utseende mässigt, dvs inga crosskåpor o dyligt.
Har dessutom svart/gula slp pp, han hade helsvarta såg jag.

Har sett den där skotern på blocket förut :toung:
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Jaha där ser man , men det var ju nära iallafall! ;)

Men jag tror som sagt att skotern kommer gå fint på rullen med 44matta och 2kugg neddrevat.
Går ju att börja mixtra lite i variatorn med fjädrar och vikter om du skulle vara missnöjd. Du kan ju också släppa på fjädringen bak i boggien.
Hehe jo! Jens nånting hette han som jag köpte skotern av

Jo det tror jag också, men vill ju göra den så optimal som möjligt då en del polare köpt 800 och dömmer ut 600 totalt ;) Min förra 600sdi gick om en powertek 800 -05 på rullen,. var ovanligt pigg!

Det jag skulle kunna tänka mig o göra för mer rullekörning är ta bort klackarna, släppa ner på balataremmarna 1hack, spänna främre boggiedämparn :amuse:

Men man vill ju samtidigt inte förstöra övriga dämparfunktioner
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Hehe jo! Jens nånting hette han som jag köpte skotern av

Jo det tror jag också, men vill ju göra den så optimal som möjligt då en del polare köpt 800 och dömmer ut 600 totalt ;) Min förra 600sdi gick om en powertek 800 -05 på rullen,. var ovanligt pigg!

Det jag skulle kunna tänka mig o göra för mer rullekörning är ta bort klackarna, släppa ner på balataremmarna 1hack, spänna främre boggiedämparn :amuse:

Men man vill ju samtidigt inte förstöra övriga dämparfunktioner
Är gjort nått likanden på min XP 600 -08.
Har nyligt köpt den så har inte provat den än. men förra ägaren sa då att den var ovanligt lätt i framändan =knäckt lyftbåge.