xp 600 problem!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Var ut idag och körde..
Stannade en sväng och då såg bror attt de va fransar från variatorremmen.

Bytte rem körde ca: 7km hörs som det blev oljud och gnissel och skrammel från primären stannade för att titta och då märkte jag att den yttre skivan på primären är glapp..

Sen växlar den väldigt konstigt. om jag står still sen kör på 4500rpm runt 20-30 km/h sen gasar till ca: 7000 rpm så bara surrar det från motorn den verkar inte växla på eller hålla i remmen...ungefär om ni förstår.

nån mer som haft problem med variatornerna på 08ans ski-doo? en kompis har en summit 800 den primärvariatorn var skitmycket glapp och dålig!

jag har ju garanti kvar på maskinen så ska väl ta in den.. men kan va kúl att veta om någon fler haft problem!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan vara att den kärvar pga fransar gått in nånstans..men gå in till ÅF..glapp ska den inte vara...
fast kan inte koppla hur den kan vara glapp?.. fjädern ska ju hålla emot... eller glappar den i sidledes?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja kan ju vara så att de e bulten.. men måste ju ändå in med den på verkstad.
den yttre skivan glappar inte "längs med motorns snurr" utan upp och ner alltså vickar på den om ni förstår..

men den borde ju ändå växla som folk..
kanske fjädeern eller nån viktarm som gått av?

men den summit 800-08a som blev lika fast sämre den satt bulten stenhårt på.. ingen garanti på den så då fick vi skruva själv..

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men varför växlar den så hemskt dåligt när den van bara glappar ca 0.5mm ???

de måste vara något mer! kanske en ramp eller vikt fjäder eller nå... inte någon som hört om något såna problem med xp maskiner?

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
men varför växlar den så hemskt dåligt när den van bara glappar ca 0.5mm ???

de måste vara något mer! kanske en ramp eller vikt fjäder eller nå... inte någon som hört om något såna problem med xp maskiner?
0,5mm..? Den ska inte glappa alls. Är bulten lös eller inte? går ju fort att kolla.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
inte lös och allt ser bra ut i primären.. ska skruva i sär sekundären ikväll.. kolla de då.. ingen som haft problem med sekundären på sin xp??

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag skulle inte skruvat isär nått innan jag lämnade in skotern eftersom garantin knappast gäller om man skruvat själv !!!

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
inte lös och allt ser bra ut i primären.. ska skruva i sär sekundären ikväll.. kolla de då.. ingen som haft problem med sekundären på sin xp??

Tyvär så måste du losa med drevet i kedjehuset m.m om du ska isär med sekundären...kolla om skivan glappar eller att någon torx har losnat på baksidan.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
har skruvat isär hela sekundären och primären nu men ser inge fel på grejerna.. ska rengöra och prova köra igen sen får man se.. någon som vet om rullarna i sekundären är dyr? sitter ju 2 st där som ser så där ut..