XLT

J

Joppe

hej jag undrar om XLT 580 är en driftsäker skoter och om den är bra som lekskoter.
 

Hansen

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Jag tycker det är en ganska driftsäker skoter. Bara du ser till att alltid ha vatten i den så den aldrig körs varm för har du en gång kört den varm så kan det bli många följdfel.ca 90hk
Men varför inte lägga ut lite mer pengar så
du får en 600 med extra 12 boggi
Dom ser mycket bättre ut och går bättre ca 100hk. Försök också få tag på ett v-kitt det blir en sån oerhörd skilnad.
 

Hansen

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Den är helt okej som lekskoter,lite tung kanske men den duger för den som inte behöver ha det allra värsta.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Tung?

Nähädu, XLT:n är väldigt lätt. Knappa 220 kg torr ska du se, XLT står för xtra light tripple. Indy 500:an är tyngre än XLT:n
 
G

garinscha

Effektmässigt är det ingen skillnad mellan motorerna -94 580 och -95 600. ca. 90 hk. Se över variatorerna ordentligt! jag hade en xlt sp -94 och med väl underhållna, injusterad variatorer var det en riktigt trevlig maskin! inte alls blodigt tung för att vara en gammal trea. soppasnål var den också. fast det kvittar ju. det är ju mest skoj att alltid tanka minst o lyssna på alla andras gnäll!)
 

mabro

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Östersund Sverige
XLT 580 är en MYCKET bra och prisvärd skoter måste jag säga. Hade själv en
-94 en gång i tiden och jag körde 1250 problemfria mil med den. Det har jag aldrig fått uppleva med någon annan skoter och jag lär väl aldrig få göra det heller. Men som någon annan nämde här ovan så måste du se upp så du inte varmkör den. Kolla alla kylarslangar för det brukar skava hål på dom och då främst den som går under motorn.
I övrigt så är det en fin lekskoter som är lättkörd, går väldigt billigt och duger fullgott! Boggi och fjädring är väl inte så bra om man jämför med nyare maskiner men det skiljer ju lite i pris oxå...
Det är bara att slå till!!!
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
samma här, vi har en xlt-580 som gått ca 1150 mil, inte ett fel! Bara man inte fipplar för mycket så går dom, köp INTE en som har eller haft pipor för det klarar dom inte av, ofta är veven krokig !
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Köp en XCR 600 istället. Den är som en XLT fasst med racingdyna, racingtank och förstärkt chassie, samt fox-gasdämpare runt om.
 
P

Precis

Dom är snarlika varandra ja.

XCR har precis som du sa, annan dyna tank och liknande. XCR har även andra förgasare eller större förgasare rättare sagt.
Den stora skillnaden är fjädringen där XCR har X-tra 10 modellen medan XLT har X-tra 12, dvs XLT har längre fjädrningsväg och är mjukare att köra, sväljer guppen bättre i förstånda hastigheter och liknande.

XLT är lite mer mys maskin än vad XCR är. Men i princip samma skoter annars.
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jun-03 kl 08:07 AM (CET)]Xcr:en är portad lite vassare också..
 
D

Dave*

Jag vet inte om du har tillräckligt med info men du kan ju prova skoterbanken..! Personligen vet jag inte ett piss om denna skoter..!
 
A

anonym

Har haft en 93 a den har gått 1000 mil utan några större problem Jag tycker den var lättkörd bensinsnål men dock alldeles för låga kammar på mattan.Jag har då kört så att tempmätarn har blinkat men det har då inte hänt något.Det kan väl vara en nackdel att bara ha kylare i fotstegen
 
P

Polaris

Det är en ganska tung skoter. Satsa på en 2 cylindrig skoter i ställe