XLT vs indy 500

Dabbe

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
46
Åre/Gävle
medlem.spray.se
Tjena!

Jag har fått skotersug igen efter ett par år utan maskin, har bestämt mig för att det ska vara en lite längre maskin typ sks med dubbeldyna och backväxel!

Har förut haft en indy 500 sks -90 eller om det var -91 som jag var jättenöjd med, gick snålt och lagom bra, det enda som fattades på den var back! Det va inte kul att lyfta in den i skoterförrådet så jag sålde den och råkade "ramla över" en XCR 600 Sp -96 som jag köpte bara för att den gick så bra, men den drog ju ganska mkt soppa också tyvärr!

I alla fall så funderar jag nu på att köpa mig en XLT sks och undrar hur den är i jämförelse med dom jag haft tidigare?
Drar dom också mycket?
Är det stor skillnad i prestanda mot en 500?
Är indy 500 kanske ett bättre val?
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Sks

Har kört en 500 sks 1750 mil. Prestandamässigt skiljer det ingenting (75 mot
90 hk) xlt touring är bra mycke tyngre. Samt den dagen du ska börja skruva är det bara fördelar med två cylindrar.Ska du byta upp dig finns det nyare 600
med två cylindrar, där finns det mera effekt.
 

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
indy 500

Jag tycker att du ska köpa en indy 500,,,, jag kör det och jag trivs jätte bra ! Den startar i alla väder så ta den ! XLT:n är "bara" tyngre och drar mer bensin.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
XLT:n är väl knappast känd som en särskilt törstig skoter, viktmässigt är det heller inte så stor skillnad. X-tra Light Triple som meningen var.

Det är nog mest önskedrömmar från 500-ägare som du får serverade här. Det skiljer ju åtminstone 15 hästar och knappast fler kilo. Dessutom får du betydligt jämnare motorgång - en trecylindrig tvåtaktare motsvaras av en rak sexa i jämnhet om vi pratar fyrtakt.

För min del skulle valet vara mycket enkelt - XLT. Gärna en SKS med back.
 

Dabbe

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
46
Åre/Gävle
medlem.spray.se
Det kanske kvittar egentligen vilken man köper, båda verkar vara kanonskotrar om dom är välskötta!
Jag vet ju redan att Indy 500 sks är kanon (bara den har back o dubbeldyna)
Det jag är lite orolig för med XLT är att den ska vara väldigt törstig precis som min XCR 600 var! Men så verkar det ju inte vara. Polaris trippeln har ju ett grymt skönt ljud också!

Är det några större skillnader på årsmodell 93 - 96 av XLT´n?


Det får bli skick & pris som avgör.


Tack för era åsikter allihopa!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Angående vikt kan ju sägas att 1994 så vägde XLT SKS 478 pounds i torrvikt, Indy 500 SKS 505 pounds. XLT är alltså lättare.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Tjena!

Jag har då nyss sålt min Indy 500, men jag var riktigt nöjd. Prova även en XLT men det är ingen större skillnad i prestanda sulle jag vilja säga!
Det som jag tycker är bättre med 500:an är ju att det är en Twin, och äldre trippel brukar ibland vara enormt lätt att sura ner, polarn hade en så och bara man chokade lite lite för mycket så var den heelt omöjlig, helt stendöd!

Tror du borde satsa på en 500:a, lättare och drar mindre bensin, min tog aldrig över 2 liter!
 

RWR

Medlem
1 aug 2004
42
0
1
Sundsvall
??????????

Jag har haft både en 500 med gasare och en med efi och så har jag haft en xlt också
båda med förgasare har jag satt i mindre munstycken i och justerat till och det jag kan säga är att den 500 med efi drog minst soppa men xlt drog inte så mycket mer men att det inte skulle va någon direkt skillnad i pulver mellan dom anser jag som rent skitprat!!
det går ju inte att bara mäta effekt i HK 100cc och desutom en trippel betyder mer vrid
Så ska du åka med med barlast bak så rekomenderar jag xlt och att dom skulle va klena och gå sönder tycker jag låter skumt då min hadde gått över 1000mil då jag sålde den utan större
problem, sen så kan jag ju ändå inte säga att en 500 efi är dålig då jag vet att den jag hadde har gått 1300mil i dagsläget utan några större problem det kan ju va nått att tänka på för dom som tycker att efi är skit.
Men att en 500 aldrig har dragit över 2 liter tycker jag låter konstigt men det beror kanke på vilken sträcka man mäter:eek: jag brukar mäta per mil med motor i gång;)

Barlast benäms även som "kvinna":confused: MVH Robert
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Skulle satasa på XLT:n mycke bättre fjädring Extra 12 i både framvagnen och i boggien från 95. Sen surar dom inte ner sig om dom är Fräsch i motorn

Har själv haft en X-tra Light Triple 97:a som fungerade helt suveränt startade alltid på max 2 drag drog 2,5-2,8 L/milen och tung var den inte (214kg) det känns som den var lättare än min nuvarande skoter Edge X 600 -01:a


Köp en XLT så blir du nöjd och har motor så det räcker
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
X-tra12 finns inte i SKS, och den är nog bra då den boggien inte är så bra i lössnö pga attackvinkeln. Däremot har jag hört att den är trevlig på led. X-tra10 i SKS funkar utanförleden.

Sedan undrar jag vilken naturlag som säger att tre cylindrar surar mer jämfört med två. Tänk efter innan ni sprider rena dumheter.
De enda naturlagar som skiljer twin och trippel är att trippeln går jämnare och att den kostar mer att tillverka vid given cylindervolym.

Jag för min del tycker att det är väsentlig skillnad mellan 72 och 85hk, kan man kombinera detta med jämn motorgång (jämför en fyr- och sexcylindrig bilmotor) och samma vikt är matchen avgord innan den börjat.


Hmmm, går det att montera en XLT-motor i min Widetrak?? Det vore ju en drömkombination.
 

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Farsan har haft en XLT en 95:a och en 98:a (som han har nu) och båda drog ohygligt mycket soppa men 95:an drog mindre, han hade 95:an i ca 5 sesonger och hade aldrig bytt variatorrem. 98:an där emot är vläldigt skön att köra på led med mot för 95:an.
Sen så gör ju XLT:n ca: 160km/h och 500 140 km/h så det är inte mycket som skiljer dom i fart ! Men då är det ju en viss skilnad i axen !
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Ha!

vem påstår att det inte skiljer i prestanda mellan xlt och indy 500? HA! vilket skämt! en 500 har ju ingenting att säga till om varken i starten eller toppfarten.
väljer du mellan dom två så skulle jag inte tveka en sekund på XLT:n
polaris xlt sks är nog en av dom mest prisvärda skotrar man kan köpa, dom går mycket bra och håller jättebra! körde min i flera 100 mil utan att byta en skruv i motorn! mordernare fjädring och komforten är tusen gånger bättre.

en indy 500 är inte bättre på någon punkt enligt mig!
 

Bosa

Medlem
8 dec 2004
10
0
1
Precis som någon skrev tidigare så blev motorn lite större -96, innan var det 580cc men -96 blev det 597cc. Även xtra-10 fick äran att sitta på -96orna i både framvagn och boggie. Har haft både en 94:a och en 96:a och det som var den största skillnaden var helt klart fjädringen. Rätt inställda så tog de inte mycket soppa heller.

Sen finns det ju lite som talar för xlt:n och det är pipor. :D
Hade pipor på bägge mina xlt:er och det rekommenderas. Hade SLP-rör på 96:an samt tvåstegs-kam, andra fjädrar och vikter. Gick helt ok med ett nice ljud också.

Det enda som jag vet om som är en svaghet på xlt är vevaxeln som är lite klen, inget jag märkte av iofs men det finns ett gäng som rasat.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
1996 hade XLT SP X-tra12 fram och bak. SKS hade X-tra10 bak och fram.

Kolla på polarisman-länken tidigare i tråden så slipper vi tjafsa om specifikationer i tråden. Bara att läsa innantill.
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Bosa skrev:
Precis som någon skrev tidigare så blev motorn lite större -96, innan var det 580cc men -96 blev det 597cc. Även xtra-10 fick äran att sitta på -96orna i både framvagn och boggie. Har haft både en 94:a och en 96:a och det som var den största skillnaden var helt klart fjädringen. Rätt inställda så tog de inte mycket soppa heller.

Sen finns det ju lite som talar för xlt:n och det är pipor. :D
Hade pipor på bägge mina xlt:er och det rekommenderas. Hade SLP-rör på 96:an samt tvåstegs-kam, andra fjädrar och vikter. Gick helt ok med ett nice ljud också.

Det enda som jag vet om som är en svaghet på xlt är vevaxeln som är lite klen, inget jag märkte av iofs men det finns ett gäng som rasat.
-94 kom den större motorn i XLT sp, -95 blev den standard i alla XLTs.

Måste fråga, vad är en tvåstegskam?
 

Indy 500_efi_sks

Välkänd medlem
4 mar 2008
100
0
6
I skogen
en indy 500 är både tyngre och har 20 hästar mindre, men har du en 500 med efi så drar den mkt mindre soda.men skillnaden i förbrukning är inte stor på en 500 med gasare och en xlt. ta en xlt om du inte är så noga med hur mkt soda den drar, annars köp en indy 500 efi :)