XLT SP ???

vendela

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Skulle vilja ha lite körintryck på en XLT SP -95 eller -96 !!!
Vad är skillnaden mellan 95:an och 96:an??? Hur är egentligen fjädringen? Den "ser" ju bra ut iaf... Men den ser lite tippig ut???

Tack på förhand !!!
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Menar du me "tippigheten" att den ser hög ut? Det har jag också tänkt på men det ska visst itne vara något speciellt med det... Iaf 95 kom XTRA 12 boggien som är klart bättre än tidigare årsmodeller...
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
jag har en XLT xp -96a som jag köpte ibörjan på säsongen. Det är en mycket fin o lättkörd skoter med relativt bra dämpare som tål en del stryk. den är skön att hoppa med pga lång fjädrings väg och rätt bra balansering.
ett råd är att köpa plastskidor typ Sno Pro. det gör ganska mycket, det går lättare o svänga o den blir mer lättburkad i lössnö.
men någon lössnö maskin är det inte. ända sättet att hålla sig flytande är att sicksacka. det beror nog främst på att X12 boggien har en rätt så taskig attackvinkel. men det kompenseras av komforten på dåliga leder. motorn är ganska pigg men trippel pipor är nog nödvändigt för att den ska bil riktigt rapp. o det härliga trippelsoundet blir svårt att leva utan efter några mil...
en nackdel är nog att dom är grymt svårstartade. man får slita av sig armen, men det går att leva med. den är så härlig å köra så det gör inget

kort o gott är det en riktigt bra skoter i den prisklassen. jag gav 30 för min å sen fick ja lägga 10 000 ytterligare på en välbehövlig motorrenovering.

ett tips vid köp: gör kompressions prov. om det skiljer mcyket mellan cylindrarna så ska du varar vaksam. jag tror kompen ligger kring 9kg. EN kolv med ringar går på 1600 spänn. topp packning går på 700spenar likaså fotpackning